Page 646 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 646
E. İyi Yönetişim İlkelerine Uygunluk Yönünden Değerlendir-
me
62) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
aynı zamanda iyi yönetişim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri de
beklenmektedir.
63) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel veri-
lerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlen-
miştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde
de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa
Parlamentosu tarafından kabul edilen Avrupa Doğru İdari Davranış
Yasasında da yer verilmiştir.
64) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
ticesinde; şikâyet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen
bilgi ve belgelerin İdare tarafından süresi içerisinde ve gerekçeli olarak
Kurumumuza gönderildiği; ayrıca şikayetçiye iletilen Yüksek Onur Ku-
rulu Kararında “karara karşı başvuru yollarının gösterildiği” ve Kara-
rın geciktirilmeksizin bildirildiği, idarenin bu yönlerden iyi yönetişim
ilkelerine uygun davrandığı anlaşılmıştır. Ancak; şikayete ilişkin ola-
rak idare tarafından yapılan soruşturmanın ilgili mevzuattaki süreleri
aşarak kişinin “adalete erişim hakkını zedelediği”; ayrıca soruşturma
sonucunda makul bir gerekçe ile “şikayetçinin Oda ve TTB’nin taraf-
sızlığına ilişkin meşru kaygı veya korkularını bertaraf edecek yeterli
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 645