Page 105 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 105

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               idarenin başı olma sıfatı ile yeni sistemin gereği   Öncelikle bu sistem geliştirilirken mecliste yasama
               olarak denetime tabi olacağı gerçeğinden hareket   komisyonları çok ciddi bir fonksiyon görecektir,

               edildiğinde bu bendin artık anlamsız kaldığını   nitekim daha önce Bakanlar Kurulunda, idarenin
               söylemek mümkündür. Nitekim, eski söylemle      değişik kademelerinde yapılan tartışmaların artık
               Cumhurbaşkanın, yeni sistemde her türlü eylemi   Yasama Komisyonlarına yönelmesi gerekecektir.
               ve işlemi denetime tabii olmakla, emrinde çalışan   Pratikte ortaya çıkan bu ihtiyaca binaen yasama-
               kişilerin yaptıkları işlemler de aynı şekilde deneti-  nın mutfak çalışmasında Meclisin bazı yerlerden
               me açık hale gelecektir.                        yararlanması ihtiyacı hasıl olacaktır. Bu süreçte
                                                               Sivil Toplum Kuruluşlarından görüş ve öneriler
               Sonuç olarak, Anayasının 105 . maddesinde yapılan   almak, kendilerini ilgilendiren konularla ilgili ka-
               bu değişikliğin, 6328 sayılı Kanunun 5. maddesinin   nun tekliflerini gayri resmi olarak veya yapılacak
               ikinci fıkrasında yer verilen istisna halinin ortadan   bir yasal düzenlemeyle resmi olarak almak;  Meclis
               kalkmasını gerektirdiği değerlendirilmektedir.  bünyesinde oluşturulacak bazı birimler aracılığıy-

                                                               la halkın yasama sürecine aktif katılımını gerçek-
               2. Yasama yetkisinin kullanılmasına ilişkin
                                                               leştirecek bir sistem oluşturmak gerekebilecektir.
               işlemler
                                                               Kuşkusuz sistemi kuracak, geliştirecek, sistemde
               Yasama yetkisinin mutlak anlamda Türkiye Büyük   söz sahibi olacak karar verici TBMM’dir.
               Millet Meclisi’ne ait olduğu tartışma götürmez bir
                                                               TBMM’ye bağlı bir kurum olarak şekillendirilen
               gerçektir. Yeni sistemde kanun teklif etme yetkisi-
                                                               Kamu Denetçiliği Kurumunun TBMM ile ilişkisi,
               nin sadece milletvekillerine ait olacağı, hükümetin
                                                               özellikle yıllık rapor ve özel raporların TBMM’ye
               kanun tasarısı sunmayacağı hususu gözetildiğin-
                                                               sunulması ve Kurumun tavsiye kararlarına ilgi-
               de yeni yasama süreçlerinin nasıl işleyeceği konu-
                                                               li idarelerin uyumunun TBMM tarafından takip
               sunun, başta meclis iç tüzüğünde yapılacak olası
                                                               edilmesi hususlarında önem arz etmektedir. Ku-
               değişiklikler olmak üzere tartışılması gerekecek-
                                                               rumumuz yapılan tek bir başvuru sonucunda 100
               tir. Öncelikle yeni sistemde milletvekillerinin bi-  binlerce kişiyi ilgilendiren sorun alanları tespit
               rebir olarak kanun teklif verme yetkisinin pratikte   edilebilmekte ve idareye yanlış uygulamasına son
               karşı karşıya kalabileceği zorluklara değinilmesin-  vermesi ve mağduriyetleri gidermesi hususun-

               de fayda bulunmaktadır. Mecliste bu mekanizma   da tavsiyede bulunulabilmektedir. Kurumumuz,
               pratikte nasıl işleyecek sorusuna bakıldığında kar-  şikâyet başvuruları kapsamında yaptığı inceleme-
               şı karşıya kalınan ilk sorun milletvekillerine tahsis   ler sırasında zaman zaman anayasa aykırı kanun
               edilen danışmanların yeterli hukuki bilgiye sahip   ya da kanun hükmünde kararname maddeleri ile
               olmadıkları gerçeğidir. Yeni dönemde yasamanın   ikincil  mevzuat hükümlerini  tespit  edebilmekte,
               hem mutfağının hem de pişirildiği yerin meclis   yasal değişiklik gerektiği yönünde bir sonuca va-
               olacağını varsaydığımız zaman, nitekim öncesin-  rabilmekte bunun üzerine ilgili kuruma kanuni
               de yasamanın mutfağı idareydi, yeni bir sistem   düzenleme yapılması yönünde çalışmalara başla-
               geliştirilmesi gerekmektedir.                   masını tavsiye edebilmektedir.



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110