Page 34 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 34

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               Birincisi, siyasi istikrarsızlık. Siyasi istikrarsızlık   Ayrıca 1982 Anayasası ile çok bariz ve açık bir
               konusu başlı başına geniş bir konu olmakla bir-  hale gelen ve katmerleşen çok geniş yetkile-
               likte şu şekilde ifade edebiliriz:              re sahip fakat hiçbir sorumluluğu olmayan bir
                                                               cumhurbaşkanlığı müessesesi de bu değişikliği
               94 yılda 65 hükümet, 1965 ve 1980 arasındaki    getiren süreçlerin önemli faktörlerinden birisi
               16 yılda 15 hükümet, 1983-2002 arasında 19      olmuştur. 1982 Anayasasında Cumhurbaşka-
               yılda 13 hükümet kurulmuş ve Adalet Kalkınma    nının görevleri Kenan Evren’e göre belirlenmiş;
               Partisinin 15 yılında 8 hükümet ve 4 başbakan   yetki çok, sorumluluk yok. Görev hükümette,
               değişikliği gerçekleşmiştir. Ayrıca yaşanan aske-  sorumluluk hükümette, yetki Cumhurbaşkanın-
               ri müdahaleler, darbe girişimleri, muhtıralar ve   da. Yani “davul başkasında tokmak başkasında”
               vesayet odaklarının müdahalelerini de dikkate   özdeyişine uygun bir sorumsuz cumhurbaşkan-
               aldığımızda kocaman bir başlık olarak devlet yö-  lığı var.
               netim sistemimizi, hükümet sistemimizi, siyasi
               istikrarsızlık sistemi olarak ifade etmek yanlış   Dikkatinize celp etmek bakımından, aslında bu
               olmayacaktır.                                   Anayasa değişikliğinin 16 Nisan 2017 Anaya-
                                                               sa referandumunun işaret fişeklerinin fikri alt
               Şu anda ülkemizde 29 uncu Genel Kurmay Baş-
               kanı görevinde, 30 uncu MİT Müsteşarı göre-     yapısının 2007 Cumhurbaşkanlığı seçim krizi
               vinde, çeşitli bürokratik kurumlarını dikkate   ve 21 Ekim 2007 tarihinde Cumhurbaşkanının
               aldığımızda siyasi kurumlarımızın ve özellikle   halk tarafından seçilmesini öngören Anayasa re-
               hükümetlerin istikrara sahip olmadığını görü-   ferandumu sürecinde çakıldığını hatırlamamız
                                                               gerekiyor. Bu vesile ile bizim de Milliyetçi Hare-
               yoruz.
                                                               ket Partisi olarak, Adalet Kalkınma Partisi ile bir
               Bir önemli başlık da, Cumhuriyet tarihimiz bo-  mutabakat ve uzlaşma halinde meclise getirip
               yunca hemen hemen bütün Cumhurbaşkanlı-         milletimize sunduğumuz bu değişikliklerin ilk
               ğı seçimleri sorunlu olmuştur. Zaman zaman      işaret fişeklerinin Genel Başkanımız Sayın Dev-
               cumhurbaşkanlığı seçimlerinde krizler mey-      let Bahçeli tarafından 2 Mayıs 2007 tarihinde
               dana gelmiştir. Hatırlayacak olursak, 12 Eylül   atıldığını görüyoruz. Eğer ortaya çıkan Cumhur-
               1980 askeri darbesinin gerekçelerinden birisi o   başkanlığı seçim krizi, parlamentonun tıkanma-
               tarihlerde Cumhurbaşkanının seçilemeyişidir.    sı ve 21 Ekim Anayasa referandumuna giden sü-
               Yine 27 Nisan E-Muhtırasının gerekçelerinden    reçte Genel Başkanımız Sayın Devlet Bahçeli’nin
               birisi,  Parlamenter Sistemin  Cumhuriyet  Halk   açıklamasının bir paragrafını okumak istiyorum:
               Partisinin öncülüğünde ve bazı vesayet odakla-
                                                               “Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi-
               rının rehberliğinde tıkanması, meclisin cumhur-
                                                               nin, Cumhurbaşkanının yetkilerinden bağımsız
               başkanını seçemeyişi ve akşamına da 27 Nisan
                                                               olarak ele alınamayacağı bir gerçektir. Bu konu-
               E-Muhtırasının Genel Kurmay Başkanı tarafın-
                                                               ların aceleye getirilmesi, ileride başka sıkıntı ve
               dan verilmesidir.
                                                               sorunların yaşanmasına yol açacaktır. Bu bakım-
               Muhtıra, ihtar demektir, ihtarda tehdit vardır.   dan, anayasal sistemimizde merkezi bir konum-
               Kim kimi tehdit ediyor? Asker, halk tarafından   da bulunan Cumhurbaşkanlığına ilişkin düzen-
               seçilen hükümeti tehdit ediyor.                 lemelerin, seçimlerden sonra yani 22 Temmuz



            32  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39