Page 36 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 36

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               ren artık iki ayrı sandık kurulacak, birinde Tür-  meclisin hükümeti ve idareyi denetleme araçla-
               kiye Büyük Millet Meclisi üyeleri milletvekilleri   rından en etkin olanıdır.
               seçilecek, diğerinde de Cumhurbaşkanı seçimi
                                                               Yasalar bir hukuk düzeninin kurallarını ve çerçe-
               yapılacak.
                                                               vesini çizer. Çerçeve bir taraftan yükümlükleri,
               İkinci olarak da, bu yeni yönetim sisteminde    diğer taraftan da sınırları ve sorumlulukları çi-
               erkler birbirlerinden artık daha kesin çizgiler-  zer. Hükümete yükümlülük yükler, sorumluluk
               le ayrılmış ve birbirlerine vesayet etmeleri çok   yükler.
               daha zor bir hale gelmiştir.
                                                               Hatırlarsak  kanunların  son  maddesi  nasıldır?
               İster devlet yönetelim, ister şirket yönetilsin   “Bu kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürü-
               yönetimin 5 önemli fonksiyonun birisi de dene-  tür.” Yeni düzende de herhalde, “Bu kanun hü-
               timdir. Örgütleme, kadrolama, planlama, sevk    kümlerini Cumhurbaşkanı yürütür” denilecek-
               ve yönlendirme ve denetim en önemli fonksi-     tir.
               yonlardan birisidir ve ülkeye ve devlete demok-
                                                               Bu ifade meclisin yasama yetkisi üzerinden hü-
               ratik karakteri veren bu denetim fonksiyonudur.   kümeti denetleme yetkisinin bir izdüşümüdür.
               Etkin denetim, hesap sorulabilir, şeffaf bir yöne-  Parlamenter Sistemde, yürütmenin yasama or-
               tim sisteminin de ilk şartıdır.
                                                               ganı içerisinden çıkıyor olması, yürütme erkinin
               16 Nisan Anayasa değişikliği ile Cumhurbaşkan-  yasama faaliyetlerinde baskın hale gelmesiyle
               lığı Hükümet Sisteminde yürütme karşısında      yürütmenin yasama üzerinden kendi kendine
               yasama lehine bir tablo ortaya çıktığı görülecek-  sorumluluk yüklemesi gibi bir durum söz ko-
               tir. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin bize   nusu oluyordu artık bu kalkıyor. Eski sistemde
               göre en önemli ayırt edici özelliklerinden birisi   hükümete rağmen bir kanun çıkarılması, değiş-
               de budur. O nedenle yine bundan yaklaşık 3 ay   tirilmesi mümkün değildi. Cumhurbaşkanlığı
               evvel anayasa tartışmalarının yapıldığı ortamda   Hükümet Sisteminde, hükümetin kanun tasarı-
               biz Milliyetçi Hareket Partisi olarak bir iddiada   sı verme yetkisi kalkıyor, yasama yetkisi sadece
               bulunmuştuk; her ne kadar anayasa literatürün-  milletvekillerine ve meclise veriliyor.
               de bu değişikliği bulmakta müşkülat çekseler de,   AHMET AYDIN (TBMM BAŞKAN VEKİLİ-
               akademisyenler ve bu konu ile ilgili çevreler, eğer   OTURUM BAŞKANI)
               bunun uygulamasını ve pratiğini ülke olarak ve
               siyasiler olarak iyi yapabilir isek bundan bir kere   Toparlayalım lütfen Sayın Akçay
               öncelikle ülkemiz büyük yarar sağlayacak ki ke-  ERKAN AKÇAY (MHP GRUP
               sinlikle öyle olacağına inanıyorum. Şunu söyle-  BAŞKANVEKİLİ)
               mek istiyoruz; bu modelin bazı batı ülkeleri tara-
               fından dahi örnek alınacağı iddiasındayız. Bunu   Toparlıyorum Sayın Başkan
               da zaman gösterecek.
                                                               Meclisin yasama yetkisi üzerinden denetim ya-
               Meclisin idareyi denetim araçlarına baktığımız-  pabileceği bir diğer konu da Cumhurbaşkanlığı
               da birincisi yasama yetkisidir. Yasama yetkisi,   kararnamelerine ilişkindir.



            34  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41