Page 71 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 71
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ
buna benzer çalışmalarla ilave olarak Türk kamu tecrübesi deneyim anlamında baktım ve şöyle bir
bürokrasisindeki diğer düalizm veya kaotik me- noktaya geldim; ben bunlar ışığında yeniden bir
kanizmaların da ortadan kaldırılması gerekiyor. yapılanma kurgulamak gerektiğini vurgulamak
Bunlardan bir tanesi de, maalesef denetim me- için bunu söylüyorum.
kanizması. O yüzden referanduma sunulan me-
Bir kere “neden denetim yapılıyor?” bu sorunun
tinle bu Çalıştay’ın çok yakın bir ilgisi var, ben
cevabını bulmak lazım, “niye denetim mekaniz-
sayın başkanımıza bu açıdan bir teşekkür ede- ması üzerinde konuşuyoruz?” bunlar çok basit
yim, mutlaka konuşulması gereken bir konuyu
gelebilir ama verili düzen üzerinde reformize et-
gündeme getirdi ama bir problemimiz var, ma- meye çalışmak çok sağlıklı sonuçlar doğurmuyor,
saların etrafında çok sayıda denetim birimi var,
önce bunlar üzerinde konuşmak gerekir.
bu benim aklıma şeyi getirdi, bir Türkçeye şöy-
le çevrilebilecek bir İngilizce deyim var; “yılbaşı “Neden denetim yapılıyor?” sorusunun cevabını
hindisinin nasıl kesileceğini hindilere sormamak birçok yerde şu başlıklar altında veriyorlar. Özet-
lazım” diye, şimdi burada herkes çok teknik dü- lersem; bir tanesi idarenin devamlılığını temin
zeyde denetim mekanizması ile ilgili detaylar etmek için denetim mekanizmasına ihtiyaç var.
üzerine konuştu ve ben çok radikal bir biçimde Bu yani bunların üzerinde uzun uzun konuşma-
şunu söylemek istiyorum, gelin hep beraber bir yacağım. İkincisi, usulsüzlükleri önleme ve sınır-
tabularize yapalım, bütün bu kurumsal yapıları landırma için denetime ihtiyaç var. Üçüncüsü, bu
bertaraf edelim ve yepyeni sıfırdan bir denetim tür usulsüzlükleri düzeltmek için, bir anlamda
mekanizması organize edelim. Bence bunun te- rehberlik faaliyeti için denetim mekanizmasına
orik alt yapısı yapılmalı, çalışılmalı, arkadaşları- ihtiyaç var. Bu da çok önemli yani sadece ayıp ve
mızın önerileri ve şeyleri doğrultusunda bu yeni- kusur aramak değil aynı zamanda nasıl düzeltile-
den kurgulanabilir. ceğini de denetim mekanizmaları ile ortaya koy-
mak gerekir.
Şimdi, bizler ne sıkıntılar yaşıyoruz bürokraside
veya idarede? Önce bununla ilgili olarak birkaç Bir başka husus, bunlar bu başlıkların her birisi
şu anda Türkiye’de idari anlamda benim pozisyo-
hususu paylaşmak istiyorum sizlerle. Bir tanesi;
ben yaklaşık 4 yıldır bürokratik anlamda müste- numda olan arkadaşlarımızın bunların içeriği ile
ilgili çok ciddi sıkıntılarımız var.
şarlık görevi yürütüyorum ve çektiğim sıkıntılar,
yaşadığımız problemlerle alakalı olarak bu dene- Bir başka husus, reformize etmek için denetim
tim mekanizması konusunda çok sayıda düzen- ihtiyacı duyan mekanizmalar var. Bir başkası,
leme yapmak istedik yani bunu daha işlevsel hale kamu bürokrasi içerisinde eşgüdüm temin etmek
getirebilmek için ve epeyce akademik anlamda için denetime ihtiyaç duyulan mekanizmalar var
tez okudum, rapor okudum ve şunun için oku- veya denetime bundan dolayı ihtiyaç duyulan or-
dum bunu; “niye denetim yapılıyor, denetim ya- tamlar var. Bir de verimlilik ve işlevsellik temin
pılmasının mantığı nedir, nasıl yapılmalıdır ve etmek için denetime ihtiyaç duyulduğuna dair
kimler tarafından yapılmalıdır?” ile ilgili epeyce akademik anlamda ben böyle özetledim başlık-
bir akademik metin okudum, epeyce bir yurt dışı ları.
ÇALIŞTAY RAPORU 2017 69