Page 68 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 68

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               Denetim alanında karşılaşılan sorunlar ve sıkın-  olduğu bir ortamda düzenlenmiş olması sebebiy-
               tıların bir diğeri, 2011 KHK’ları ile denetim bi-  le, iç denetim tanımlanırken üstlenmesi gereken
               rimleri arasında unvan farklılaştırılmasının yapıl-  vazifenin sınırlarını biraz aşarak “teftiş kurulları
               ması. Nedir bu? Biliyorsunuz idari geleneğimizde   kaldırılacak yerine iç denetim gelecek” diye bir he-
               denetim birimleri Teftiş Kurulu olarak var idi,   def konularak düzenlenmiş olduğu için, iç deneti-
               2011’den sonra Bakanlıklar 2011 KHK’ları ile ye-  min aslında vazifesi olmayan alanlar, görevler de
               niden yapılandırılırken kimi kurumlarda rehberlik   yüklenerek tanımlandığı için birtakım sorunlarla
               ve denetim, kimi kurumlarda rehberlik ve teftiş,   sıkıntılarla karşılaşılmaya başlandı.
               kimi  kurumlarda denetim hizmetleri  başkanlı-  Son 3 senedir yapılan yayınları taradığınızda şunu
               ğı, kimi kurumlarda teftiş kurulu başkanlığı gibi
                                                               göreceksiniz, iç denetçi olarak çalışan arkadaşların
               değişik adlarla adlandırmalar oluştu. Kiminde ise
                                                               yayınlarında da görebilirsiniz, önceden biliyorsu-
               denetim birimi oluşturulmadı. Burada da bir ka-
                                                               nuz “Teftiş ve Denetim iki ayrı birim olsun, tef-
               rar verilmesi gerekiyor. Biz ne yapmak istiyoruz,
                                                               tişler gerekiyorsa kaldırılsın, soruşturma ön in-
               ne olacak? Teftiş kurulu mu olacak, rehberlik ve   celeme olmasın, iç denetim üzerinde yürüyen bir
               denetim birimi mi olacak? Burada da bir kararın
                                                               denetim sistemi kuralım.” yaklaşımı var idi. Şimdi
               alınarak, netleşmenin yapılarak unvan yani gerek
                                                               tecrübeden kaynaklanarak arkadaşlarımızın bize
               kurullar birimler açısından, gerekse orada çalışan
                                                               aksettirdiği, gerekse yayınlarda yazarak bunu
               kişiler açısından müfettiş mi, denetçi mi, nedir?   dile getirdiği hususlara bakıldığında şöyle bir şey
               Bunun belirlenmesi gerekiyor.                   oluşmaya başladı; “iç denetimler teftişler bünye-

               Bir başka husus ise yine; teftişin 5018 sayılı ka-  sine alınsın”, iç denetimler teftişlerle birleştirilsin,
               nunla teftiş kurulları ve iç denetim birimleri gibi   iç denetçiler görevlerini teftiş kurulunun bünye-
                                                               sinde iç denetçi olarak devam etsin, müfettişler
               iki farklı alana ve yapıya ayrıldığı gibi bir görüntü
                                                               soruşturmacı olarak görev yapsın.” İlaveten  özü
               var, bu görüntünün ortadan kaldırılması gereki-
                                                               itibariyle iç denetim uygulamaları alanı da gerek
               yor. 5018 sayılı kanun biliyorsunuz, Kamu Mali
               Yönetim ve Kontrol Kanunu. İç denetçi tanımla-  teftiş kurullarının gerekse dış denetim birimi ola-
                                                               rak Sayıştay’ın da denetimine tabi olması gereken
               ması ise, bu kanun altında düzenlenmiş madde-
                                                               bir konu.
               lerde tanımlanan ve görev verilmesiyle oluşan sis-
               temimize girmiş olan bir yapı. Şimdi aradaki temel   Bunların her biri elbette konuşulabilir, tartışılabi-
               farklı çok sayabiliriz ama süre kısıtı sebebiyle sa-  lir ama gelinen nokta itibariyle demek ki o alanda
               dece şunu söylemek isterim; iç denetim özü itiba-  bir sıkıntı ve sorun olduğu açık, denetim sistemi
               riyle en üst idari birim olan amir olan kişiye bağlı   itibariyle bir karar verilmesi gerekecek, ikili bir
               olarak çalışılarak ona asli vazifesi itibariyle Kamu   yapı mı devam edecek, teftiş ve iç denetim olarak,
               Mali Kontrol Kanunu çerçevesinde gerekli danış-  yoksa bir yapı altında mı birleştirilecek veya tef-
               manlık hizmeti verebilme amacı ile oluşturulmuş   tiş kurulları re-organize edilerek ön inceleme ve
               olan birimler. Her ne kadar 5018’in hazırlanması   soruşturmanın olmadığı denetim inceleme araş-
               döneminde, 2003’te başlayan “teftiş kurulları kal-  tırmayla vazifelendirilmiş birimler mi olacak? Bu
               dırılsın, yerine iç denetim sistemi getirilsin, yeni   kararın da gerek karar vericiler olarak siyasilerin,
               bir denetim sistemi oluşturalım” tartışmalarının   idarecilerin ve bu işin alanındaki uygulayıcı olarak



            66  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73