Page 66 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 66
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ
bir çatı altında toplayarak denetlemenin birtakım lıyor. Bu denetim biçimi, denetim kavramımızın
faydaları elbette olacaktır ama Bakanlık bünyesin- içerisinde yer alan hususlardan bir tanesi. Perfor-
de olmayan bir denetim kurulu ile hem Bakanlı- mans denetimi ile ilgili bunu özellikle vurgulamak
ğın saha denetimini yapması, hem de o bakanlığın için şunu söylemek isterim; performans denetimi
gerek merkez teşkilatlarında, gerekse illerdeki teş- çoklukla idare ve siyasiler tarafından dile getirilen
kilatları açısından etkili bir denetim yapabilme im- bir husus olduğu için, bir sihirli değnek gibi görme
kânı ortadan kalkmış olacak. eğilimi var, sanki performans denetimi olduğunda
Dolayısıyla bence, mevcut yapının devamı yani her şey düzelecek, tamamen bütün sorunlar orta-
Bakanlara bağlı şekilde devamı sağlanmalı, ancak, dan kalkacak gibi. Elbette performans denetimi
karşılaşılan sorunları giderici önlemler alınması ge- olmalı, elbette risk denetimi olmalı, elbette huku-
rekiyor. Çünkü bu “tek çatı altında toplansın” öne- ka uygunluk denetimi olmalı. Bunlar birbirlerinin
risinin altında yatan temel hususlara bakıldığında alternatifi olan şeyler değil, hep birlikte hepsinin
zaten görülecek olan şey şu; denetim birimlerinin denetim sistemimiz içerisinde var olması gereken
karşılaştığı birtakım idari baskılar veya statüye dair hususlar.
sorunlar, özlüğe ilişkin sıkıntılar, denetim yapmak-
taki veya denetim esnasında karşılaşılan birtakım Ancak, şu hususu gözden kaçırmamak gerekiyor;
sorunlardan farklı bir yapı altına birleşerek bunlar- performans denetiminde özellikle şunu da söyle-
dan ari olma düşüncesinden kaynaklanıyor. Temel mem gerekiyor; bir “performans yönetimi” idare-
ilkeleri, temel kuralları belirlendiğinde, denetleyen de öncelikle olmalı ki, buna ilişkin bir performans
birimle denetlenen idare arasındaki ilişkiyi net bi- denetiminiz olsun. İdareler, performans yöneti-
çimde düzenlendiğinde, böyle bir yapılanma ihti- mine geçtiğinde, iş tanımlarını, iş süreçlerini, kri-
yacı zaten kendiliğinden ortadan kalkmış olacak. terlerini, performans kriterlerini tanımlayabilmiş
olmalı ki, buna ilişkin olarak da belirlenen hedef-
Yapılan işler açısından bakıldığında, denetim hiz- ler kriterler doğrultusunda performans ilkeleri
metleri olarak idareyi denetlerken çeşitli başlıklar doğrultusunda denetim birimleri de performans
altında sınıflandırıyoruz bunları biz, denetim, in-
denetimi yapabilsin. Dolayısıyla belki önümüzde-
celeme, teftiş, ön önceleme, soruşturma, araştırma
başlıkları altında sınıflandırabiliriz. Bu sınıflandır- ki dönemde, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi
ma içerisinde geçen kavramları burada tek tek açık- çerçevesinde yeniden yapılanmalar düşünülürken,
lamaya ihtiyaç yok ama mevcut durumda bu yapı- idarelerin performans yönetimine geçirilmesi,
buna bağlı olarak da denetim birimlerine bu yön-
lan işlerin tamamına yine ihtiyaç var. Dolayısıyla
yapılacak işler, yapılan işler açısından Cumhurbaş- deki nosyonlarını artırıcı eğitimlerle performans
kanlığı Hükümet Sisteminde denetim açısından denetimi yapmasının da sağlanması mümkün hale
bir değişiklik olmayacak yani en azından böyle bir gelebilecektir diye düşünüyorum.
alanda şöyle de bir şey eklense mi? diye düşünüle-
Alanda karşılaştığımız (bilmiyorum süremiz var
cek hususları gerektiren bir husus yok.
mı sayın başkan?) Peki. Alanda karşılaşılan, aslın-
Burada şunu söylemek gerekiyor, denetim konu- da denetim camiasının ya da denetim konusu ile
sunda daha çok gündeme getirilen bir husus olarak, ilgili olarak daha çok karşılaşılan birtakım sorunlar
“performans denetimi” başlığı daha çok öne çıkarı- sıkıntılar var.
64 2017 ÇALIŞTAY RAPORU