Page 72 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 72

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               Peki, nasıl yapılacak bunlar, kim yapacak bunla-  kanizmalarını burada konuşmayayım ama mesela
               rı? Bu soru önemli. Nasıl yapılacak? İlkeleri he-  Milli Eğitim Bakanlığı olarak teftiş kurulunuzda
               men hemen bütün akademik çalışmalar ve uygula-  bir değişiklik yapmak istiyorsanız bunu bir sürü
               malar aynı çerçevede düzenlenmiş durumda. Bir;   bakanlığın onayına sunmak durumundasınız.
               bunu yapanların bağımsız davranması gerekiyor.   Mesela çok basit, bizim Milli Eğitim Bakanlığın-
               Bunların her birisi tekrar söyleyeyim, Türkiye’de-  daki teftiş için ben şimdiki bakanımızla Maliye
               ki denetim mekanizmasına ve denetim sistemine   Bakanımızla müsteşar iken çok şey diyaloglar yap-
               bir eleştiridir aynı zamanda. Bağımsız davranma-  mıştık, “bunu yapamazsınız izin vermeyiz”, şimdi
               sı gerekiyor, yasal davranması gerekiyor, yasallık   bu bir vesayet denetimidir. Benim bakanlığımdaki
               önemli bir kriter, nesnel davranması gerekiyor ve   teftiş biriminin, denetim biriminin nasıl daha et-
               dürüst davranması gerekiyor. Bu da akademik ça-  kin kullanılabileceğini Milli Eğitim Bakanlığı ola-
               lışmalarda benim özetleyebileceğim başlıklar.   rak benim dışımda başka birisinin karar vermesi,
                                                               Maliye Bakanı şunu söyleyebilirdi bize, diyebilir
               Peki, kim denetliyor? “Kim denetliyor?”u ulusla-  ki, “bunun Türk Kamu Yönetimine, Türk Maliye
               rarası örnekleri üzerinden detaylı anlatmaya ça-  Yönetimine, Bütçemize getireceği yük açısından
               lışacağım. Ben Milli Eğitim Bakanlığı müsteşarı   ben sana sınır getiriyorum.” diyebilir ama onu de-
               olarak, benim bakanlığımdaki denetim mekaniz-   miyor, böyle bir denetim mekanizması oluştura-
               malarını sizlerle paylaşayım. Bir tanesi, Mehmet   mazsınız, oluşturmanıza izin vermeyiz. Bir örnek
               Emin Bey’in söylediği, Başbakanlık ve diğer ba-  olsun diye söyledim.
               kanlıklarda var olan teftiş kurulları aracılığıyla Ku-
               rumsal Denetim Mekanizması var. Bu her bakan-   Bunun dışında yargı denetimi var. Yargı dene-
               lıkta hemen hemen Türkiye’de müfettiş kadrosu   timi ile ilgili çok içimiz dolu tabiri caizse, idare-
               var, birkaç bakanlıkta unvanları farklı olsa da veya   nin yargısal denetimi ile ilgili. Ben aklıma gelen
               birimler farklı olsa da teftiş kurulları var. Şimdi bu   birkaç tane örneği sizlerle paylaşmak istiyorum,
                                                               biraz belki detayı da olabilir. Mesela; 2013 yılın-
               teftiş kurullarının biraz önce söylediğim çerçeve-
               de reformcu, düzeltici, yasal, bağımsız davranıp   dan itibaren özel okullar yaygınlaşmaya başladı
               davranmadığını hep beraber bir tartışalım, bir dü-  Türkiye’de ve dolayısıyla kamu okullarından özel
                                                               okullara geçiş olmaya başladı. Biz de mevzuatı-
               şünelim. Dolayısıyla bundan beklediğimiz işlevleri
               yerine getirebilir mi emin değilim.             mızda Fen Liselerinden Anadolu Liselerine veya
                                                               Anadolu Liselerinden Fen Liselerine geçiş ile ilgili
               İkincisi, yönetsel anlamda, ikinci denetim Tür-  bir düzenleme yaptık. Gerekçemiz de şu; ortalama
               kiye’de yaşadığımız denetim mekanizmasındaki    100 bin nüfuslu bir Anadolu ilinde, yeni bir özel
               problemimiz, vesayet denetimi. Bunu Kamu Yö-    okul açılıyor, öğrencilere cazip imkânlar sunuyor
               netimi okuyan arkadaşlarımız genellikle mülki   ve Fen Lisesindeki öğrencilerin yarısı yani 24 ki-
               idare merkezi idarenin taşra teşkilatı ile yerel yö-  şinin 30 kişinin yarısı özel okula gidiyor. Benim
               netimler arasındaki ilişki üzerine çok kurguluyor-  okulumda, benim sınıfımda kalıyor 12-13 kişi,
               lar ama hayır, böyle değil. Türkiye’de çok ciddi bir   yan taraftaki Anadolu Lisesi’nde 40 kişilik sınıfta
               vesayet mekanizması var, başka tür vesayet me-  öğrencilerimiz ders görüyorlar, Fen Lisesinde 12



            70  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77