Page 73 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 73
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ
kişi var, biz hali ile kamu yararı açısından, pedago- önceden, “Sınavı kaldıralım, bütün öğrencilerimiz,
jik açıdan dedik ki, yönetmeliğimizde Fen Liseleri bütün öğretmenlerimiz bizim için eşit, diğerleri
ile ilgili girişte şöyle bir hüküm koyarsak, yandaki nasıl yer değiştiriyorsa bu öğretmenlerimiz de o
okuldan da şartları, eğitimi uygun olan, temel eği- şekilde değiştirsin.” diye bir düzenleme yaptık,
timden ortaöğretime geçişte yani ortaokuldan da yönetmelikteki düzenlemeyi değiştirdik, Danış-
liseye geçişteki puan skalasına da bakarak başvuru tay hiçbir hukuki karşılığı olmayan yani yasal an-
alalım, en yüksek öğrencileri oraya yerleştirelim lamda kanuni bir dayanağı olmayan bir kararla,
tercihler doğrultusunda. Çok enteresan, bundan “Hayır, siz bu yönetmelikteki bu hükmü değiştire-
daha basit verebileceğim bir karar yok yani benim mezsiniz, Fen Liselerine Sosyal Bilimler Liselerine
yapabileceğim bundan daha basit bir uygulama sınavla öğrenci almak zorundasınız.” dedi.
yok Bakanlık içerisinde, Danıştay, burada Danış-
Şimdi bununla ilgili bir değerlendirme yapacağım
tay’dan 3. Daireden bir arkadaşımız var, yanlış an-
birazdan. Bir başka şey daha söyleyeyim. Danıştay
lamasınlar ama Danıştay, şöyle tuhaf bir karar ver-
Başkanımız çok güzel bir şekilde ifade etti, dedi ki,
di, “Bunu yapamazsınız.” dedi. “Siz ortaöğretime
bu tür kararlarımız yani idarenin yerine geçip ye-
yerleştirme puanı itibariyle o sınıftaki puan itiba-
riyle en düşük öğrenciden daha düşük bir öğren- rindelik denetimi yapan bu tür kararlarımız enerji
ciyi o sınıfa alamazsınız.” yani yandaki Anadolu ve kaynak israfına sebebiyet veriyor dedi, sonuna
Lisesi’nden bir öğrenciyi almak istiyorsanız zaten kadar katılıyorum, altını çiziyorum ama bir şeyi
9’a geçerken Fen Lisesi’ne puanı tutan bir öğrenci, daha eklemek lazım, bir de arkadaşlar, güven kay-
bu rasyonel de değil, o çocuğun zaten puanı tut- bına sebebiyet veriyor. Biz idare olarak bir şekilde
saydı 9’u tercih yaparken Anadolu Lisesi’nden Fen bunu hayata geçirmek durumundayız, bir şekilde
Lisesi’ne geçecekti. Şimdi ben diyorum ki, bakın bunu yapmak zorundayız işlerin yürümesi açısın-
arkadaşlar kamu yararı açısından bu sınıf boş, bu dan. Hali ile ben de yargı kararlarını uygulamayan
çocuklar 10 kişilik sınıfta eğitim alamazlar, doğru insan pozisyonuna düşüp güven kaybediyoruz,
değil, yan sınıfta 40 kişilik 50 kişilik öğrenciler var hem yargı organları güvenini kaybediyor dolayı-
ama maalesef Danıştay puan üstünlüğüne göre sıyla bu yargısal denetimin bir şekilde çözülmesi
“bu puanın altındaki bir öğrenciyi bu sınıfa ala- lazım, neticelenmesi gerekiyor. Bizim üzerimiz-
mazsınız.” dedi ve bizimle ilgili, şimdi arkadaşlar de başka denetim mekanizmaları da var, saatime
bu bir denetim değildir, böyle bir hukukilik dene- de bakıyorum bir taraftan. Şimdi mesela yasama
timi yok, bunu konuşamayız, bunun konuşulacak organının denetimi var, kamuoyu denetimi var,
bir tarafı yok. Ya da mesela şimdi, başka bir şey özellikle BİMER ve CİMER üzerinden gelen şikâ-
daha söyleyeyim; benim okullarımdaki öğretmen- yetlerle ilgili denetimler var, Ombudsman deneti-
lerimizin hangi koşullara göre istihdam edileceği- mi var, Bakanlıklar içerisindeki teftiş kurulları var,
ne Danıştay karar veriyor. Şimdi yeni geçtiğimiz iç denetim mekanizmaları var, Sayıştay denetimi
hafta bizim elimize bir karar ulaştı, biz kendi var vesaire. Şimdi kendinizi bir üst idarecinin yeri-
ikincil mevzuatımızda Fen ve Sosyal Bilimler Li- ne koyun, gününüzün önemli bir kısmı bu tür de-
selerine gidecek öğretmenleri sınavla alıyormuşuz netim mekanizmalarına cevap vererek ya da onlarla
ÇALIŞTAY RAPORU 2017 71