Page 78 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 78

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               sinde teftişler, denetimler de var olmak suretiy-  cil alan olarak, toplum ve devletin idamesini,
               le. Benim İdare Hukuku-Genel Esaslar kitabım-   insanların mutluluğunu sağlamaya matuf bir
               da idarenin denetimine ilişkin mekanizmaların   araçtan öteye bir anlamı olamayacağını göster-
               kısa bir özeti var: işte siyasal denetim, idari   mek. Ama bu nasıl olacak?
               denetim ve yargısal denetim olarak. Burada on-
                                                               En başta kısaca söyleyecek olursam, ben Cum-
               ları benden çok iyi bilen mensupları var, teknik
               elemanları var dolayısıyla onun üzerinde dur-   hurbaşkanlığı sisteminde yasama denetimin
               madan, kendi Cumhurbaşkanı Sistemi ile ilgili   güçlü, yargısal denetimin geniş, idari denetimin
               gözlemlerimi ve fikirlerimi anlatmak istiyorum.   derin olacağını düşünüyorum.

               Bir defa insanlar daha henüz bu anayasal sistem   Şöyle ki; bir defa bu anayasa yasama organının
               değişikliğinin içinde ne olduğunu tam bilmiyor-  denetimini olağanüstü derecede güçlendiriyor;
               lar. Bunu anayasayı baştan beri anlatan birçok   hiç kimse farkında değil ve herkes, benim ko-
               insan  da tam olarak bilemez.  Çünkü  anayasa   nuştuğum milletvekilleri bile, propaganda döne-
               kabul edilmekle artık bize yepyeni yüzünü gös-  minde kendi önemlerinin ve meclisin öneminin
               termektedir. Şimdi sadece onu önerenlerin ve    kaybolduğuna inanıyorlardı. “Hocam anlatıyor-
               onaylayanların değil, hepimizindir. Biz kamuya   sun ama vekillik artık eski önemini koruyamaz”
               tanıttık metni ve metin geçti. Artık engellemek   diye bana intizar ettiler. Neden? Çünkü anla-
               için değil, uygulamak için tartıştığımızda, karşı   yamamış adam meselenin esasını, özünü. Bir
               çıkanlar da kendi anlayışlarını bu metne yorum   sistem meselesi içerisinde yasama işinin nasıl
               olarak dâhil etmek isteyecekler. Diğer taraftan   olacağını göremiyor, anlayamıyor. Eski günlerin,
               asıl yönetici kesiminin yepyeni bir aydınlanma-  Meclis’te hep şikâyet etiği bilmeden parmak kal-
               ya ihtiyacı var; zira gerçekten meselelerin tam   dırdığı günlerin özlemini duyuyor. Ancak şimdi
               olarak bilinebildiğini zannetmiyorum. Bugün     bakıyorum, uygulama yasaları üzerinde tartışır-
               sabah katıldığım Uyum Heyeti toplantılarında    ken birdenbire herkes karar değiştirdi, milletve-
               bile olağanüstü farklı tartışmalar yaşadık; üste-  killeri evet çok güçlü olacakmış, komisyonlarda
               lik bizzat bu işleri yazmakta çizmekte olan veya   ne kadar önemli roller oynayacaklarmış vs. Gö-
               onlara katılmış insanlar olarak. Onun için dene-  rüldüğü gibi metin kendi yolunu kendisi açıyor.
               tim ile ilgili meselenin henüz tam netleşmiş ola-  Daha dar bir bölgeden seçilecek vekil: Kanun
               cağını düşünmüyorum. Gerçi birçok konu bir ta-  teklifleri getirebilecek; bunu için işbirliği içinde
               raftan yüksek karar vericilerin kararlarına bağlı   çalışacak ve nihayet Cumhurbaşkanının bütün
               ama diğer taraftan bizim bu sistemi iyi biçimde   sorumluluğunun kendi ellerinde şekillenecek.
               algılayıp algılayamayacağımıza da bağlı.
                                                               Diğer taraftan yargısal bakımdan şunun farkın-
               Diğer yandan bilinmesini isterim ki, bu anayasa   da değil toplum, hatta uzmanlar; yepyeni bir
               son derece kapsamlı bir çalışmanın eseri olarak   yargısal alan ortaya çıktı. Bakın Türk anayasal
               ortaya çıktı, içerisinde derin arka fikirler var, bir   sisteminde kanunların denetimi Anayasa Mah-
               felsefesi var; o da şudur: Devlet ve İdare üzerin-  kemesindedir; idarenin denetimi de İdare Mah-
               de düşünmeye odaklanmak. Siyasetin, en birin-   kemelerine ve kısmen Yargıtay’a da bazı konular



            76  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83