Page 101 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 101
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ
Yine Kamu Denetçiliği Kurumunun önemli bir bir kurumdur. Umarım ki bundan sonraki süreçte
avantajı daha var; o da kararlarının bağlayıcı olma- Kamu Denetçiliği Kurumu kendisinden bekleneni
ması. Çoğu kişi tam tersini düşünür belki de, karar- daha iyi vermeye devam edecek, daha gayretli çalış-
lar bağlayıcı ise nasıl olsa gereği yerine getirilecek. malarını sürdürecektir.
Kamu Denetçiliği Kurumu kararları bağlayıcı olma-
masına rağmen başarı elde etmeye çalışacaktır, o Bu vesile ile yine beni davet ettikleri için kendilerine
zaman ne yapacak? Daha makul, daha kabul edile- ve beni dinlediğiniz için sizlere teşekkür ediyorum,
bilir olanını aramak durumunda olacak. Dolayısıyla saygılar sunuyorum.
daha makul olanını önerdiğinizde hem başvurucu, MİHRİMAH BELMA SATIR (TBMM DİLEKÇE
hem de idare aslına bakarsanız buna daha fazla yak- KOMİSYONU BAŞKANI-OTURUM BAŞKANI)
laşacaktır. Hem daha kısa sürede daha az maliyetli
bir yöntemle bunu yapacaksınız hem de bu formül Hocam, çok teşekkür ediyoruz, çok önemli konu-
isabetli bir formül olduğu için aslında bu başarı şan- lara değindiniz. Biz iktidar olarak Avrupa Birliği
sını daha fazla artırabilir. ilerleme sürecinde çeşitli sivil yapılar oluşturduk.
Kaymakamlıklarda ve Vilayetlerde insan hakları ku-
Bilindiği gibi yargı kararları evet bağlayıcıdır fakat
bana kalırsa yargı kararları gücünü bağlayıcı ol- rulları, hasta hakları kurulları ve Kamu Denetçiliği
maktan almamalı, gücünü yetkin hukuki gerekçe- Kurumunu düzenledik. O günden bugüne kadar
Kamu Denetçiliği Kurumu yol aldı. Beklenen sayıda
lerle donatılmış olmasından almak durumundadır.
Ancak o zaman hukuk devletine uygun bir yargıya olmamakla birlikte müracaatların sayısının her yıl
sahip olunur. Yoksa işte bunun değişik örnekleri arttığı ve verilen kararların da idare tarafından uy-
gulanabilirliği oranlarının arttığını tespit ediyoruz.
hem Türkiye’de hem uluslararası yargıda, hem de
başka ülkelerde de karşımıza çıkabiliyor ama eğer Bu önemli bir gelişme, bu anlamda bugüne kadar
yargının verdiği kararın gerekçesi yetkin ise, o daha görev yapmış Kamu Başdenetçisine ve Denetçilere
iyi benimsenebiliyor. Dolayısıyla Kamu Denetçiliği teşekkür ediyoruz. Yeni dönemde göreve başlayan
Kurumunun verdiği karar zaten bağlayıcı değil ama Sayın Şeref Malkoç ve ekibi, tanınırlık ve kararların
bağlayıcı olmamasına rağmen öneri, ortaya konulan uygulanabilir olması için aktif çalışmalar yapıyorlar,
çözüm makulse, uygulanabilirse bunu kabul etme dostane çözüm adı altında bir uygulama başlattılar.
noktasında ne başvurucu birey, ne de idare olumsuz İkinci konuşmacı değerli Yahya Akman
bir tavır içerisinde olabilir. O nedenle bu da önemli Ombudsmanımız. Yahya Bey ile biz birlikte de
bir avantaj olarak karşımıza çıkıyor. çalıştık, 22-23- 24. Dönem Şanlıurfa Milletvekilimiz
Toparlıyorum; en son söyleyeceğim şey de şu; Kamu ve halef selefiz Dilekçe Komisyonu Başkanlığı göre-
Denetçiliği Kurumunun arkasında Parlamentonun vini ifa ettiler. Yahya AKMAN’ın birkaç şapkası var.
olması, Parlamentoya bağlı bir kurum olması, Kamu Kamu Denetçiliği Kurumu Yasasının meclisten geçi-
Başdenetçisinin de denetçilerin Parlamento tarafın- rilmesinden en yakın takipçisi ve bu kanunun mad-
dan seçiliyor olması aynı zamanda ona demokratik delerini de birebir hazırlayanlardan birisi. Bu anlam-
meşruiyet noktasında da ayrı bir güç vermektedir, da bugün Kamu Denetçiliği Kurumunda bir denetçi
Bu demokratik hukuk devletine uygun bir yapı- olarak görev alması bizim için de bir kazanç. Şimdi
lanmanın tipik bir örneği olarak karşımıza çıkmış Sayın Başkanı dinleyelim. Buyurun Başkanım.
ÇALIŞTAY RAPORU 2017 99