Page 100 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 100

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               reği yerine getirilecek, bunu da yapıyorlar. Tamam,   ve bunun gibi tanıtıcı başka şeylerle, bu şekilde bun-
               ama bundan sonraki süreçte -ki burada Kamu De-  ları vatandaş hangi dilden anlıyorsa o tarzda bir yak-
               netçiliğinde de çalışan değerli Başdenetçi, denetçi-  laşımla birlikte onlara anlatmak lazım, vatandaşa
               ler ve uzmanlar bunu daha iyi yaşıyorlar- idari bir   ulaşmanın yollarını aramak gerekiyor; aksi takdirde
               refleksle karşı karşıya kalabiliyorlar. Oysa burada   bu yörüngeye oturtmada sıkıntılar yaşayabiliriz ve
               bir mağduriyet söz konusu ise pekâlâ bundan geri   bu kurumlar kendilerinden beklenenleri veremeye-
               adım atmanın yollarını da aramak lazım ve bura-  bilirler. Bu bağlamda Kamu Denetçiliği Kurumunun
               da çok da ısrarcı olmamak gerekebiliyor. Neticede   bu ciddi eşikte olduğunu ifade etmek gerekir.
               şunu bilmemiz lazım, idarî yetkiyi kullanan kişiler
               de insan olduğuna göre yanlışlar olabilir zaten de-  Önemli bir nokta da şu: Bugüne değin Kamu Denet-
               mokratik hukuk devletinde onun için yargısal dene-  çiliği Kurumunu pek çok kişi tanıdı ama dediğimiz
               time ihtiyaç vardır. Dolayısıyla da bu yanlıştan, yargı   gibi Anadolu’nun en ücra köşesindeki insanlar da
               denetimi neticesinde dönmek mümkün olacağı gibi   nasıl ki bir uyuşmazlık söz konusu olduğunda yargı
               daha pratik bir şekilde, daha az maliyetli bir şekilde   yoluna gidebiliyor, bu noktada yargı yoluna değil de
               işte kamu denetçiliğinin uzlaştırıcı girişimleri neti-  Ombudsmana  veya  Kamu  Denetçiliği  Kurumuna
               cesinde de dönmek mümkün olmalı. Onun için de   gidebileceğini bilmesi lazım, dolayısıyla oraya kadar
               bu anlayış değişikliğinde kamu idarelerine de çok iş   ulaşması gerekiyor, belki bu daha yoğun tanıtıcı ve
               düşmektedir.                                    bilgilendirici çalışmaların neticesinde karşımıza çı-
                                                               kacaktır. Çünkü Kamu Denetçiliği Kurumu aslında
               Burada az önce şunu söylemiştim, 2013 yılında gö-
               reve başlayan Kamu Denetçiliği Kurumunun çok    idari yargı denetiminde yargının elinde olmayan
               daha  fazla  işler  yapması  lazım.  2014  yılındaydı,   daha bana kalırsa avantajlı bazı mekanizmaları da
               İkinci Ombudsmanlık Sempozyumu’nda Prof. Dr.    kullanıyor. İdari yargı denetiminde yargı, hukukilik
               Aydın Gülan Hocamız sunduğu tebliğde şunu söy-  denetimi yapıyor, iptal ediyor veya tazminata hük-
               lüyordu: “Reformlarla getirilen yapısal değişiklikler,   mediyor, talebi reddediyor; fakat Kamu Denetçiliği
               eğer onları doğuran ihtiyaç isabetli okunarak geliş-  Kurumu ise isabetli formüller önerebiliyor, bu isa-
               meye müsait bir yörüngeye oturtulamamışlarsa,   betli formüllerle birlikte iki tarafı bir araya getirip
                                            1
               kendilerine yer açamamaktadırlar.”  Kamu Denetçi-  uzlaştırabiliyor.  Bu isabetli,  makul,  uygulanabilir
               liği Kurumu burada kendisine yer açma noktasında   formül üretme yargının yapamayacağı bir iştir.
               epeyce gayret göstermiştir ama bundan sonra da   Kamu Denetçiliği Kurumunun elindeki en önemli
               bunları yapmaya devam etmesi gerekiyor. Bu tespit-  avantaj aslında bu, bu avantaj çok yoğun bir şekilde
               ten 3 yıl sonra bunu söylüyoruz. Kamu Denetçiliği   verilen kararlarda net olarak başarı üretirse o zaman
               Kurumu yaptıklarını çok iyi tanıtması ve duyurması   Kamu Denetçiliği Kurumunun az önce bahsettiği-
               lazım çünkü bu duyurmanın şöyle bir avantajı var,   miz kendisinden beklenenleri vermesi daha iyi elde
               toplumda hukukçular, siyasetçiler ve idareciler bun-  edilmiş olabilir ve bu sayede kamu denetçiliği aslın-
               ları belli ölçüde bilebilir ama idare ile sorun yaşayan   da gerçekten bir katalizör vazifesi görür, aksi takdir-
               vatandaşlar, kişiler bilmeyebiliyorlar onun için ör-  de kamu denetçiliği normal bir bürokratik kurum
               nek kararlarla, broşürlerle daha çarpıcı sloganlarla   gibi karşımıza çıkabilir.

               1 Aydın GÜLAN, “Türkiye’de Kamu Denetçiliği Müessesesinin Etkinliği ve Geleceği Hakkında Düşünceler”, 2. Uluslararası Om-
               budsmanlık Sempozyumu, Kamu Denetçiliği Kurumu Yayını, Ankara, 2015, s. 23.



            98  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105