Page 99 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 99

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               kişi de bize başvurmuştu -ki bilenler bilirler- insan   kabul ediliyor. Şimdi bu 5 yıl kısa bir süre değildir.
               hakları kurulları öyle işlevi olan kurullar falan de-  Esasında 5 yıl şudur: Bir üniversite öğrencisi, birinci
               ğillerdir, özellikle insan hakları kurulundaki başkan   sınıfta almış olduğu bir disiplin cezasının neticesin-
               konumunda olan vali yardımcısı veya kaymakamla-  de varsayalım ki okuldan ihraç edilsin ve 5. yılda da-
               rın ve oradaki üyelerin özverili gayretleri ile birlikte   vası lehine sonuçlanmış olsun. Ama bu kişi zaten 5.
               bir şeyler yapabiliyorlardı. Sadece bunun takipçisi   yılda muhtemelen okulunu bitirmiş olacaktı.
               olması hasebiyle ve muhtemelen de işte, tırnak içe-  İşte bu nedenle bu yargı dışı denetim mekanizma-
               risinde “İnsan Hakları Kurulu” olması hasebiyle bu   larının ister istemez bu ülkede hayata geçirilmesi
               başvuru ile ilgili olarak ildeki Kredi Yurtlar Kurumu-  gerekiyor. Onun için Kamu Denetçiliği Kurumunun
               na yazdığımız yazının neticesinde işlemi geri aldılar   kurulması fevkalade isabetli olmuştur, zira arabulu-
               ve o öğrenciyi tekrar yurda kabul ettiler.
                                                               culuk daha pratik bir yoldur, daha az maliyetli, daha
               Şimdi bu çok basitinde bile böyle. Kamu Denetçiliği   kısa sürede sonuç elde etmeye bizi taşıyabilir ve zan-
               Kurumu ise çok daha anayasal temeli olan, kanuni   nedersem 5 veya 6 aylık bir süre içerisinde Kamu
               temeli olan, mukayeseli hukukta yaygın biçimde ör-  Denetçiliği Kurumunda başvurular neticelendiril-
               nekleri olan ve tarihi geçmişi olan bir kurum. Onun   mesi durumu söz konusu.
               için Türkiye’de Kamu Denetçiliği Kurumunun esa-  Kamu Denetçiliğine yani idarenin denetiminde yar-
               sında bu konuda rüştünü ispat etmekten başka    gı dışı denetim mekanizmalarına başvurarak soru-
               hiçbir seçeneği yoktur. Bugüne kadar önemli işler   nu çözmenin şöyle bir avantajı daha var. En azından
               yapmıştır ama bundan sonra çok daha fazla şeyler   idare ile davalık olmuyorsunuz. Bir kurumla davalık
               yapması gerekiyor. Çünkü Türkiye’de halen şöyle   olma farklı bir şeydir. Özellikle o kurumda çalışan
               bir durumla karşı karşıyayız: İdare ile herhangi bir   personel açısından farklı bir şeydir, bunun gibi o
               sorunu olan, idari tasarruflarından hakları veya   kurumun hizmetlerinden faydalanan kişiler açısın-
               menfaatleri ihlal edilen kişiler kaçınılmaz bir şe-  dan da farklı bir şeydir. O nedenle böyle bir davalık
               kilde yargıya başvuruyorlar ve Türkiye’de hepimiz   olmadan, bir anlamda uzlaştırma yolu ile sorunun
               gözlemliyoruz ki yargı adeta bütün sorunları çözme   çözülmesinin önemli bir avantaj olduğunu belirt-
               noktası tek kurum olarak görülüyor ve yoğun bir   mek lazım.
               şekilde de bunun için çalışıyor ancak yargılama öyle
                                                               Fakat Kamu Denetçiliği Kurumu aracılığıyla idare-
               çok kısa bir zamanda sonuçlandırılabilecek bir süreç
                                                               nin denetiminin daha başarılı olabilmesi için bir an-
               değildir, çok maliyetsiz bir şekilde sonuçlandırılacak
                                                               layış değişikliğine, zihniyet değişikliğine ihtiyacımız
               bir süreç değildir.
                                                               var. Çünkü az önce söyledim, hepimiz sürekli uyuş-
               Sözgelimi Anayasa Mahkemesinin bugüne kadarki   mazlıklarımızı yargıya taşıyoruz ve yargı aracılığıyla
               içtihadına baktığımızda, ilk derece mahkemesinde   çözmeye çalışıyoruz. Bu yeni mekanizmayı devreye
               dava açılmasından temyizden davanın bitmesine,   sokmamız gerekiyor. Bu noktada evet idari tasar-
               kesinleşmesine kadar olan süreçte makul bir yargı-  ruflardan etkilenen kişilerin anlayış değişikliğine
               lama süresi bazı davalarda 5, bazılarında 4 yıl olarak   ihtiyacı var ama aynı zamanda idarenin de anlayış
               kabul ediliyor, biz bunu ortalama 5 yıl olarak kabul   değişikliğine ihtiyacı var. Şimdi idareler aleyhlerine
               edelim. Dolayısıyla 5 yıllık bir süreyi aşmıyorsa yar-  bir dava açıldığı zaman hemen savunmayı yazıyorlar
               gılama, bu demokratik hukuk devletinde normal   işte, yapacakları şey bu ve sonra yargı kararının ge-



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104