Page 60 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 60

herhangi bir özel gerekçeye yer verilmemiş olduğundan, söz konusu
            düzenlemenin gerekçesi ilgili idareden sorulmuş, ancak idare tarafın-
            dan söz konusu kontenjan uygulaması hakkında herhangi bir gerekçe
            belirtilmediği gibi, Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdür-
            lüğünce, öğretmen çocuklarına tanınan kontenjanın kaldırılmasının
            uygun olmayacağı ifade edilmiştir.
               27) Danıştay içtihatlarında (22 ve 23. paragraflar), eşitlik ilkesi-
            nin aynı hukuki durumda bulunan kişilere hukuk kurallarının
            aynı şekilde uygulanması anlamını taşıdığına, bu ilkenin kamu
            hizmetinin genel ilkelerinden biri olduğuna vurgu yapılmak-
            tadır.  Bu  durumda  idareden,  eşit  durumda  bulunanlara  eşit,
            farklı durumda bulunanlara ise farklı kamu hizmeti sunması
            beklenmektedir.

               28) Somut şikâyet konusuna 21 ila 23. paragraflardaki yüksek mah-
            keme içtihatları çerçevesinde bakıldığında; Çocuk Koruma Kanunu ile
            Sosyal Hizmetler Kanunu’nun kapsamına giren çocuklar ile oturduğu
            yerde ilköğretim kurumu bulunmayan çocuklara ayrı kontenjan ta-
            nınmasının sosyal devlet ilkesi ile bağlantılı olduğu anlaşılmaktadır.
            Ancak söz konusu iki grup dışında kalan, öğretmen çocukları ile diğer
            öğrenciler arasındaki hukuki farklılık ilgili Kanun ve Yönetmelikler
            ile ortaya konulamamakta, söz konusu kontenjanın oluşturulması ve
            oranın belirlenmesinin ardındaki gerekçe ilgili idare tarafından sunu-
            lamamaktadır.
               29) Bu nedenle, öğretmen çocuğu kontenjanının altında yatan ge-
            rekçelerde sadece idarenin takdir yetkisi ile belirli meslek gruplarına
            özgü kategoriler oluşturulduğu izlenimi edinilmektedir. İdare takdir
            yetkisini kullanırken kamu yararını gözetmekle yükümlüdür.

               30) Öğretmen çocuklarına kontenjan uygulamasının, korunma-
            ya muhtaç çocuklar bakımından olduğu gibi sosyal devlet ilkesi çer-
            çevesinde makul ve kabul edilebilir bir gerekçeye dayandırılamaması
            sebebiyle, öğretmen çocuğu olmayan ve korunmaya muhtaç çocuk
            kapsamında da bulunmayan öğrenciler bakımından eğitimde fırsat
            ve imkân eşitliğine aykırı bir durum teşkil ettiği, belli bir meslek gru-
            buna ayrıcalık tanınmasının kontenjan grubu dışında kalan çocukları
            ayrımcılık hissi oluşturarak etkileyebileceği, öğrencilerin eşit şartlar-
            da ve eşit ortamlarda sınava girip başarı oranlarının hesaplanmasında




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  55
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65