Page 60 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 60
herhangi bir özel gerekçeye yer verilmemiş olduğundan, söz konusu
düzenlemenin gerekçesi ilgili idareden sorulmuş, ancak idare tarafın-
dan söz konusu kontenjan uygulaması hakkında herhangi bir gerekçe
belirtilmediği gibi, Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdür-
lüğünce, öğretmen çocuklarına tanınan kontenjanın kaldırılmasının
uygun olmayacağı ifade edilmiştir.
27) Danıştay içtihatlarında (22 ve 23. paragraflar), eşitlik ilkesi-
nin aynı hukuki durumda bulunan kişilere hukuk kurallarının
aynı şekilde uygulanması anlamını taşıdığına, bu ilkenin kamu
hizmetinin genel ilkelerinden biri olduğuna vurgu yapılmak-
tadır. Bu durumda idareden, eşit durumda bulunanlara eşit,
farklı durumda bulunanlara ise farklı kamu hizmeti sunması
beklenmektedir.
28) Somut şikâyet konusuna 21 ila 23. paragraflardaki yüksek mah-
keme içtihatları çerçevesinde bakıldığında; Çocuk Koruma Kanunu ile
Sosyal Hizmetler Kanunu’nun kapsamına giren çocuklar ile oturduğu
yerde ilköğretim kurumu bulunmayan çocuklara ayrı kontenjan ta-
nınmasının sosyal devlet ilkesi ile bağlantılı olduğu anlaşılmaktadır.
Ancak söz konusu iki grup dışında kalan, öğretmen çocukları ile diğer
öğrenciler arasındaki hukuki farklılık ilgili Kanun ve Yönetmelikler
ile ortaya konulamamakta, söz konusu kontenjanın oluşturulması ve
oranın belirlenmesinin ardındaki gerekçe ilgili idare tarafından sunu-
lamamaktadır.
29) Bu nedenle, öğretmen çocuğu kontenjanının altında yatan ge-
rekçelerde sadece idarenin takdir yetkisi ile belirli meslek gruplarına
özgü kategoriler oluşturulduğu izlenimi edinilmektedir. İdare takdir
yetkisini kullanırken kamu yararını gözetmekle yükümlüdür.
30) Öğretmen çocuklarına kontenjan uygulamasının, korunma-
ya muhtaç çocuklar bakımından olduğu gibi sosyal devlet ilkesi çer-
çevesinde makul ve kabul edilebilir bir gerekçeye dayandırılamaması
sebebiyle, öğretmen çocuğu olmayan ve korunmaya muhtaç çocuk
kapsamında da bulunmayan öğrenciler bakımından eğitimde fırsat
ve imkân eşitliğine aykırı bir durum teşkil ettiği, belli bir meslek gru-
buna ayrıcalık tanınmasının kontenjan grubu dışında kalan çocukları
ayrımcılık hissi oluşturarak etkileyebileceği, öğrencilerin eşit şartlar-
da ve eşit ortamlarda sınava girip başarı oranlarının hesaplanmasında
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 55