Page 62 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 62

34) PYBS’ye katılacak öğrencilerde ilgili Yönetmelik uyarınca (19.
            paragraf) aranan maddi imkânlardan yoksun bulunma şartını karşıla-
            yamamaları sebebiyle öğretmen çocuklarının söz konusu kontenjana
            başvurularının az olduğu, bunun sonucu olarak maddi imkânlardan
            yoksun olma şartını sağlayıp da bu sınava giren öğretmen çocukları-
            nın büyük bir çoğunluğunun parasız yatılı ve burslu okuma imkânla-
            rından yararlanabildiği görülmektedir.

               35) Diğer taraftan, yapılan incelemede, 20. paragrafta yer verilen
            Yönetmelik hükmünde öğretmen çocukları için belirlenen %15’lik
            kontenjanın, söz konusu Yönetmelikle yürüklükten kaldırılan önceki
            Yönetmelik’te (5/10/1983 tarihli ve 83/7166 sayılı Bakanlar Kurulu
            Kararıyla yürürlüğe konulan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı İlköğretim
            ve Ortaöğretim Kurumlarında Burs, Parasız Yatılılık ve Sosyal Yardım-
            lar Yönetmeliği) %25 olarak belirlendiği, daha sonra günün şartlarına
            uygun olmadığı kanaatine varılarak %15’e indirildiği anlaşılmıştır. Şu
            anda yürürlükte olan Yönetmelik’te düzenlenen %15’lik kontenjanın
            da günün koşullarına uygun olmadığı, maddi imkânlar bakımından
            eğitim ve öğretim desteği almaya ihtiyacı olan daha başarılı öğrenci-
            lerin olduğu, bu nedenle öğretmen çocuğu kontenjanı uygulamasının
            yeniden değerlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
               36)  Kimi  yurttaşların  haklı  bir  nedene  dayanarak  değişik  kurallara
            bağlı tutulmalarının eşitlik ilkesine aykırılık oluşturmayacağı, durum ve
            konumlarındaki özelliklerin kimi kişiler için değişik kuralları ve değişik
            uygulamaları gerekli kılabileceği yönündeki Anayasa Mahkemesi kararı
            (21. paragraf) dikkate alınarak yapılan incelemede, somut olaya konu
            kontenjan düzenlemesinde kamu yararı ya da başka bir haklı nedene
            rastlanamamıştır. PYBS’nin bu şekilde uygulanması Anayasamızda yer
            alan ‘Kanun Önünde Eşitlik’ ilkesine ve Devletin maddi imkânlardan
            yoksun başarılı öğrencilere yardım edeceği şeklindeki düzenlemeye,
            Milli Eğitim Temel Kanunu’nda yer verilen ‘Eğitimde fırsat ve imkân
            eşitliği’ ilkesine aykırılık içerdiği görülmektedir. Bu ilkeler aynı du-
            rumda olanlara aynı kuralların uygulanmasını sağlamak ve ayrıcalıklı
            toplumların oluşmasını engellemek amacını gütmektedir. Anayasamı-
            zın amaçladığı eşitlik hukuksal eşitliktir. Sosyal devlet ilkesi gereğince
            korunmaya muhtaç çocuklar ile oturdukları yerde ilköğretim kurumu
            bulunmadığından öğrenim hakkından yararlanamayan çocuklar için
            ayrılan kontenjan dışında kalan diğer öğrencilerin, sırf ebeveynlerinin




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  57
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67