Page 62 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 62
34) PYBS’ye katılacak öğrencilerde ilgili Yönetmelik uyarınca (19.
paragraf) aranan maddi imkânlardan yoksun bulunma şartını karşıla-
yamamaları sebebiyle öğretmen çocuklarının söz konusu kontenjana
başvurularının az olduğu, bunun sonucu olarak maddi imkânlardan
yoksun olma şartını sağlayıp da bu sınava giren öğretmen çocukları-
nın büyük bir çoğunluğunun parasız yatılı ve burslu okuma imkânla-
rından yararlanabildiği görülmektedir.
35) Diğer taraftan, yapılan incelemede, 20. paragrafta yer verilen
Yönetmelik hükmünde öğretmen çocukları için belirlenen %15’lik
kontenjanın, söz konusu Yönetmelikle yürüklükten kaldırılan önceki
Yönetmelik’te (5/10/1983 tarihli ve 83/7166 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı İlköğretim
ve Ortaöğretim Kurumlarında Burs, Parasız Yatılılık ve Sosyal Yardım-
lar Yönetmeliği) %25 olarak belirlendiği, daha sonra günün şartlarına
uygun olmadığı kanaatine varılarak %15’e indirildiği anlaşılmıştır. Şu
anda yürürlükte olan Yönetmelik’te düzenlenen %15’lik kontenjanın
da günün koşullarına uygun olmadığı, maddi imkânlar bakımından
eğitim ve öğretim desteği almaya ihtiyacı olan daha başarılı öğrenci-
lerin olduğu, bu nedenle öğretmen çocuğu kontenjanı uygulamasının
yeniden değerlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
36) Kimi yurttaşların haklı bir nedene dayanarak değişik kurallara
bağlı tutulmalarının eşitlik ilkesine aykırılık oluşturmayacağı, durum ve
konumlarındaki özelliklerin kimi kişiler için değişik kuralları ve değişik
uygulamaları gerekli kılabileceği yönündeki Anayasa Mahkemesi kararı
(21. paragraf) dikkate alınarak yapılan incelemede, somut olaya konu
kontenjan düzenlemesinde kamu yararı ya da başka bir haklı nedene
rastlanamamıştır. PYBS’nin bu şekilde uygulanması Anayasamızda yer
alan ‘Kanun Önünde Eşitlik’ ilkesine ve Devletin maddi imkânlardan
yoksun başarılı öğrencilere yardım edeceği şeklindeki düzenlemeye,
Milli Eğitim Temel Kanunu’nda yer verilen ‘Eğitimde fırsat ve imkân
eşitliği’ ilkesine aykırılık içerdiği görülmektedir. Bu ilkeler aynı du-
rumda olanlara aynı kuralların uygulanmasını sağlamak ve ayrıcalıklı
toplumların oluşmasını engellemek amacını gütmektedir. Anayasamı-
zın amaçladığı eşitlik hukuksal eşitliktir. Sosyal devlet ilkesi gereğince
korunmaya muhtaç çocuklar ile oturdukları yerde ilköğretim kurumu
bulunmadığından öğrenim hakkından yararlanamayan çocuklar için
ayrılan kontenjan dışında kalan diğer öğrencilerin, sırf ebeveynlerinin
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 57