Page 63 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 63
mesleğinden dolayı farklı düzenlemeye tabi tutulmasının hem hukuk
ve hakkaniyete hem de eşitlik ilkesine aykırılık teşkil ettiği düşünül-
mektedir.
37) Nitekim ilgili Bakanlık, daha önce bir soru önergesine
verdiği cevapta, yukarıda yer verilen değerlendirmelere ben-
zer açıklamalarda bulunmuştur. Şöyle ki, “Devlet parasız yatılılık
ve bursluluk sınavına ve öğretmen çocuklarına ayrılan kontenjanlara
ilişkin” verilen bir soru önergesi (Dönemi ve Yasama Yılı:24/2, Esas
no:7/621) hakkında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından TBMM Başkan-
lığına gönderilen 20/12/2011 tarihli cevapta; Devlet parasız yatılılık ve
bursluluk sınavlarının amacının yoksul ve başarılı öğrencilerin eğitim
ve öğretim görmelerinin sağlanması olduğu, kontenjan uygulaması
sonucu eğitimde fırsat ve imkân eşitliğini yakalamada sıkıntı-
lar oluştuğu, belli bir meslek grubuna ayrıcalık tanınmasının
kontenjan dışında kalan öğrenci gruplarını en azından üzdüğü,
öğrencilerin eşit şartlarda ve eşit ortamlarda sınava girip, ba-
şarı oranlarının hesaplanmasında dengesizliklere neden oldu-
ğu, 2684 sayılı Kanun ile bu Kanuna dayanılarak çıkarılan Yö-
netmeliğin amacının belli bir meslek grubunun veya sadece bir
kurumun çalışanlarının çocuklarını desteklemek yerine, maddi
açıdan desteğe muhtaç ve başarılı öğrencilere ayrım gözetmek-
sizin Devlet desteğinin sunulması olduğu belirtilmiştir.
38) Tüm bu hususlar bir bütün olarak değerlendirildiğinde; PYBS’de
öğretmen çocuklarına %15 kontenjan tanınmasının Anayasaya ay-
kırılık teşkil ettiği; eğitim öğretim kazanımı, sınavdaki başarı, mad-
di imkânlar yönünden aynı standartlara sahip olan çocukların aynı
şartlarda yarışması gerekirken bir meslek grubuna yönelik ayrımcılık
yapıldığı ve söz konusu ayrımcılığın ileri demokrasi ve hukukun üs-
tünlüğü ilkeleriyle bağdaşmayacağından hareketle hakkaniyete aykırı
bir uygulama olduğu ve öğretmen çocuğu kontenjanı uygulamasının
kaldırılması gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
39) Şikâyetçinin, 20. paragrafta belirtilen Yönetmelik hükmünde
yer alan “diğer öğrenciler” ifadesindeki “diğer” kelimesinin ayrımcılık
teşkil ettiği yönündeki iddiası ve bu ifadenin kaldırılması yönündeki
talebi ile ilgili olarak yapılan inceleme neticesinde; anılan Yönetmelik
hükmünde belli grup öğrencilere tanınan kontenjanlar belirlendikten
58 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU