Page 542 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 542

sosyal fonksiyonları da olan bir hizmet olarak, demokratik bir toplum-
            da insan haklarının sağlamlaşması ve devamı için vazgeçilmez bir ni-
            teliğe sahiptir . Anayasanın 42 nci maddesinde yer alan eğitim ve
                          6
            öğrenim hakkı, bir yandan kamu otoritelerine bireyin eğitim
            ve öğrenim almasını engellememe negatif ödevini yüklerken,
            diğer yandan, koşulları sağlayan herkesin eğitim ve öğretime
            etkin bir şekilde katılabilmesini sağlama sorumluluğunu da
                            7
            yüklemektedir . Benzer düzenlemeyi içeren AİHS’nin eğitim
            hakkını düzenleyen 1 No’lu Protokolünün 2 nci maddesi iki
            cümleden oluşmaktadır (bkz. p.23.3). AİHM içtihatları incelen-
            diğinde, bu cümlelerden birincisinde temel kuralın, ikincisinde
            ise tamamlayıcı kuralın düzenlendiğinin belirtildiği görülmek-
            tedir . Birinci cümledeki temel kural ise “eğitim hakkından yoksun bı-
                  8
            rakmamayı” içermekte olup, somut olaydaki şikâyetin niteliği bu temel
            kural açısından başvuruların incelenmesini gerektirmektedir.
               43. Eğitim hakkının sınırlandırılmasına ilişkin olarak Ana-
            yasanın 42 nci maddesi incelendiğinde, eğitim hakkının sınır-
            landırılmasına ilişkin bir düzenleme yapılmadığı, ancak “öğ-
            renim hakkının kapsamının” kanunla tespit edileceği ve dü-
            zenleneceği hüküm altına alındığından, bu alanda yasama or-
            ganına bir takdir yetkisi tanındığı görülmektedir. Bu durumda
            devletin takdir alanının sınırsız olduğu söylenemez nitekim, “Temel
            hak ve hürriyetlerin sınırlanması”na ilişkin Anayasanın 13 üncü mad-
            desinde, temel hak ve hürriyetlerin, özlerine dokunulmaksızın yal-
            nızca Anayasanın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak
            ve ancak kanunla sınırlanabileceği ve bu sınırlamaların Anayasanın
            sözüne ve ruhuna, demokratik toplum düzeninin ve laik Cumhuriye-
            tin gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamayacağı hükmüne yer
            verilmiştir. Sözleşmeye Ek 1 No’lu Protokolün 2 nci maddesi incelen-
            diğinde ise, sadece hakkın düzenlendiği ancak Sözleşmenin 8 ila 11
            inci maddelerinde yer verildiği üzere bu hakkın sınırlandırılabileceği
            belirtilen meşru durumlara;  ulusal güvenlik, kamu güvenliği, ülkenin
            ekonomik refahı, düzenin korunması, suç işlenmesinin önlenmesi, sağlığın
            veya ahlakın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması ve ayrıca
            sınırlandırmanın sınırını belirleyen hükümlere: yasayla öngörülme ve
            demokratik bir toplumda gerekli olma, yer verilmediği görülmektedir.
            Bununla birlikte bu hakkın “mutlak ve sınırlanamaz” nitelikte




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  537
   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547