Page 545 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 545
48.3 “Eğitim ve öğretime ara verilmesi” uygulaması aynı
zamanda sokağa çıkma yasaklarının doğal ve kaçınılmaz bir
sonucu olup, bu husus ise 10/6/1949 tarihli ve 5442 sayılı İl
İdaresi Kanununun 11 inci maddesinin (C) bendi ile 32 nci
maddesinin (Ç) bendinde düzenlenmiştir. Söz konusu maddeler
incelendiğinde, yasa koyucunun, mülki amirlerin görev yaptıkları ma-
hallerde kamu düzeni ve güvenliğinin sağlanması için “gereken karar
ve tedbirleri” alabileceğini düzenlediği; bu karar ve tedbirlerin ne ola-
bileceğini tek tek sayma, belirleme yoluna gitmeyerek idareye somut
olayların koşullarına uygun olarak hareket etme konusunda bir takdir
yetkisi tanıdığı, bu bağlamda “sokağa çıkma yasağı kararlarının”
da idarenin takdir yetkisi içinde alabileceği “gereken karar ve tedbir-
ler” arasında yer aldığı tespit edilmiştir (bkz. p. 38 ve alt paragraflar).
48.4. Yukarıdaki iki paragraf birlikte ele alınıp değerlen-
dirildiğinde, gerek 222 sayılı Kanun ve bu Kanuna uygun ola-
rak kabul edilen Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları
Yönetmeliği ile Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin ilgili
hükümlerinin “öngörülebilir” ve “erişilebilir” şekilde öğretime
hangi koşullarda ara verilebileceğini düzenliyor olması, gerek-
se de 5442 sayılı İl İdaresi Kanunun ilgili hükümleri uyarınca
mülki amirler tarafından alınan sokağa çıkma yasağı kararla-
rının “doğal ve kaçınılmaz” bir sonucu olarak eğitim ve öğreti-
me ara verileceği hususunun “öngörülebilir ve herkesçe bilinen
bir gerçek olması” karşısında, eğitim ve öğretim hakkına yapı-
lan müdahalede hukuka ve kanuna aykırılığın tespit edileme-
diği, ayrıca yapılan müdahalenin kanuni dayanaktan yoksun
olduğunu söylemenin mümkün olmadığı sonucuna varılmıştır.
49. Eğitim ve öğretime ara verilmesi uygulamasının “meşru-
luk” ölçütü açısından incelenmesi:
49.1. Eğitim hakkının kısıtlanmasında gerek Anayasada ge-
rekse de Sözleşmede sınırlı sayıda belirtilmiş bir meşru amaç-
lar listesi bulunmadığından, eğitim hakkının kısıtlanması so-
nucunu doğuracak düzenlemelerde ve uygulamalarda, Anaya-
sanın 13 üncü maddesinde açıklanan genel ilkeler çerçevesinde
meşru amaçların ne olabileceği hususunda devletin geniş bir
takdir alanı bulunmaktadır.
540 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU