Page 545 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 545

48.3 “Eğitim ve öğretime ara verilmesi” uygulaması aynı
            zamanda sokağa çıkma yasaklarının doğal ve kaçınılmaz bir
            sonucu olup, bu husus ise 10/6/1949 tarihli ve 5442 sayılı İl
            İdaresi Kanununun 11 inci maddesinin (C) bendi ile 32 nci
            maddesinin (Ç) bendinde düzenlenmiştir. Söz konusu maddeler
            incelendiğinde, yasa koyucunun, mülki amirlerin görev yaptıkları ma-
            hallerde kamu düzeni ve güvenliğinin sağlanması için “gereken karar
            ve tedbirleri” alabileceğini düzenlediği; bu karar ve tedbirlerin ne ola-
            bileceğini tek tek sayma, belirleme yoluna gitmeyerek idareye somut
            olayların koşullarına uygun olarak hareket etme konusunda bir takdir
            yetkisi tanıdığı, bu bağlamda “sokağa çıkma yasağı kararlarının”
            da idarenin takdir yetkisi içinde alabileceği “gereken karar ve tedbir-
            ler” arasında yer aldığı tespit edilmiştir (bkz. p. 38 ve alt paragraflar).

               48.4. Yukarıdaki iki paragraf birlikte ele alınıp değerlen-
            dirildiğinde, gerek 222 sayılı Kanun ve bu Kanuna uygun ola-
            rak kabul edilen Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları
            Yönetmeliği ile Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin ilgili
            hükümlerinin “öngörülebilir” ve “erişilebilir” şekilde öğretime
            hangi koşullarda ara verilebileceğini düzenliyor olması, gerek-
            se de 5442 sayılı İl İdaresi Kanunun ilgili hükümleri uyarınca
            mülki amirler tarafından alınan sokağa çıkma yasağı kararla-
            rının “doğal ve kaçınılmaz” bir sonucu olarak eğitim ve öğreti-
            me ara verileceği hususunun “öngörülebilir ve herkesçe bilinen
            bir gerçek olması” karşısında, eğitim ve öğretim hakkına yapı-
            lan müdahalede hukuka ve kanuna aykırılığın tespit edileme-
            diği, ayrıca yapılan müdahalenin kanuni dayanaktan yoksun
            olduğunu söylemenin mümkün olmadığı sonucuna varılmıştır.
               49. Eğitim ve öğretime ara verilmesi uygulamasının “meşru-
            luk” ölçütü açısından incelenmesi:
               49.1. Eğitim hakkının kısıtlanmasında gerek Anayasada ge-
            rekse de Sözleşmede sınırlı sayıda belirtilmiş bir meşru amaç-
            lar listesi bulunmadığından, eğitim hakkının kısıtlanması so-
            nucunu doğuracak düzenlemelerde ve uygulamalarda, Anaya-
            sanın 13 üncü maddesinde açıklanan genel ilkeler çerçevesinde
            meşru amaçların ne olabileceği hususunda devletin geniş bir
            takdir alanı bulunmaktadır.





           540   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550