Page 543 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 543

bir hak olduğunu söylemek mümkün değildir, nitekim AİHM de
            bu hakkın önemine rağmen mutlak olmadığını ve bazı sınırla-
            malara tabi olabileceğini kabul etmiştir .
                                                        9
               44. Bu doğrultuda, AİHM’nin ve AYM’nin eğitim hakkının
            ihlal edildiği iddiasıyla yapılan başvurularda, Devletin eğitim
            hakkı konusunda negatif yükümlülükleri kapsamında getirilen
            sınırlamaların, söz konusu hakkın özünü zedeleyecek ve etkilili-
            ğinden yoksun bırakacak düzeyde olmaması; kanunla yapılma-
            sı; meşru bir amacının bulunması ve bu meşru amaçla kullanılan
            araç arasında belli bir makul dengenin gözetilmesi gerektiğine,
            vurgu yaptıkları görülmektedir. Bununla birlikte devletlerin,
            Sözleşmeye Ek 1 No’lu Protokolün 2 nci maddesi bakımından
            sınırlı bir “meşru amaçlar” listesiyle bağlı olmadıkları ve takdir
                                                               10
            alanlarının geniş olduğu da kabul edilmektedir . Bir başka anla-
            tımla, eğitim hakkının özüne dokunan ve etkinliğini ortadan kaldıran
            kısıtlamalardan korunmak için bu kısıtlamaların öngörülebilir olması
            ve meşru amaç çerçevesinde ölçülü olarak yapılması gereklidir .
                                                                         11
               45. Yukarıda anlatılanlar ışığında şikâyete konu somut olayda ön-
            celikle, eğitim hakkının kullanımına veya haktan yararlanılmasına
            kamu gücünün işlemi, eylemi veya ihmali nedeniyle bir müdahalenin
            olup olmadığı incelenecek, sonrasında ise AYM ve AİHM içtihatları
            dikkate alınarak Anayasanın 13 üncü maddesi çerçevesinde ihlal iddi-
            ası değerlendirilecektir.
               46. Bilindiği üzere, Temmuz 2015 tarihinden itibaren bölücü terör
            örgütü PKK’nın eylemlerinde belirgin bir artış meydana gelmiş, örgüt
            mensuplarınca halkın sağlık, eğitim gibi en temel kamu hizmetlerini
            dahi almasını engellemeye yönelik olarak eğitim ve öğretim kurum-
            ları ile sağlık kurumlarına ve sağlık personeline yönelik silahlı saldı-
            rılar gerçekleştirilmiş, bu süreçte, terör örgütü mensuplarının etkisiz
            hale getirilmesi, halkın can ve mal güvenliğinin sağlanması ve bozulan
            kamu düzeni ve güvenliğinin yeniden tesisi gerekçeleriyle mülki amir-
            ler tarafından Ağustos 2015 tarihinden itibaren belirli aralıklarla geçi-
            ci olarak sokağa çıkma yasakları ilan edilmiştir. Sokağa çıkma yasağı
            ilan edilen il ve ilçelerde eğitim ve öğretime ara verilmesi bu
            yasağın doğal ve kaçınılmaz bir sonucu olup, uygulamanın böl-
            gede yaşayan çocukların eğitim ve öğrenim hakkına yönelik bir





           538   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548