Page 431 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 431

bir apartman dairesinin beyan edilmesi gereken brüt alanı 125 m2 ola-
            caktır.
               Bu şekilde hesaplanan brüt alan, hol, merdiven boşluğu, kapıcı ve
            kalorifer dairesi, sığınak gibi ortak kullanım yerlerinden gelen paylar
            ile kömürlük ve çamaşırlık gibi müştemilatın yüzölçümünü de içer-
            mektedir.” düzenlemesine yer verilmiştir.

               B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               17. Anayasa Mahkemesinin 26/01/2011 tarihli ve E:2009/42;
            K:2011/26 sayılı kararı; “Anayasa’nın 73. maddesinin birinci fıkra-
            sında, herkesin, kamu giderlerini karşılamak üzere, mali gücüne göre,
            vergi ödemekle yükümlü olduğu belirtilmiş ve diğer fıkralarında da
            bu yükümlülüğün ilkeleri gösterilmiştir. Maddenin üçüncü fıkrasın-
            da, ‘Vergi, resim, harç ve benzeri malî yükümlülükler kanunla
            konulur, değiştirilir veya kaldırılır.’ denilerek verginin kanu-
            niliği ilkesi benimsenmiştir. Verginin kanuniliği ilkesi, takdire da-
            yalı keyfî uygulamaları önleyecek sınırlamaların yasada yer almasını
            gerektirmekte ve vergi yükümlülüğüne ilişkin düzenlemelerin konul-
            ması, değiştirilmesi veya kaldırılmasının yasa ile yapılmasını zorunlu
            kılmaktadır. Buna göre vergide, yükümlü, matrah, oran, tarh,
            tahakkuk, tahsil, uygulanacak yaptırımlar ve zamanaşımı gibi
            konuların yasayla düzenlenmesi zorunludur.” şeklindedir.
               18.Anayasa Mahkemesinin 31/03/1987 tarihli ve E:1986;
            K:1987/9 sayılı kararı; “Mahkememizin yerleşmiş içtihatlarında da
            açıkça belirtildiği üzere, Anayasa Koyucu her çeşit mali yükümün ka-
            nunla konulmasını buyururken, keyfi ve takdiri uygulamaları önleme-
            yi amaçlamıştır. Kanun koyucunun yalnız konusunu belli ederek
            bir mali yükümün ilgililere yükletilmesine olur vermesi, bu-
            nun kanunla konulmuş sayılabilmesi için yeter neden olamaz.
            Mali yükümlerin, matrah ve oranları, tarh ve tahakkuku, tah-
            sil usulleri, yaptırımları, zamanaşımı, yukarı ve aşağı sınırları
            gibi çeşitli yönleri vardır. Bir mali yüküm bu yönleri dolayısıy-
            la,  yasayla  “yeterince  çerçevelenmemişse,  kişilerin  sosyal  ve
            ekonomik durumlarını, hatta, temel haklarını etkileyecek key-
            fi uygulamalara yol açabilmesi mümkündür. Bu bakımdan mali
            yükümler belli başlı öğeleri de açıklanarak ve çerçeveleri kesin çizgiler-
            le belirtilerek yasalarla düzenlenmelidir.”




           426   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436