Page 486 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 486

9) Bu durum  üzerine de tüketici  04/06/2013  tarihinde  Kurumu-
            muza başvurmuştur.
               D. Kamu  Denetçisi  Zekeriya  ASLAN’ın  İnceleme ve Araştır-
            ma Bulguları
               10) Şikayete  konu işleme  ilişkin  bilgi ve belgeler  Bilgi  Teknolo-
            jileri  ve İletişim Kurumu’ndan istenilmiş, ilgili idarece konuya ilişkin
            belgelerin örnekleri gönderilmiştir.

               III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME  VE GEREKÇE
               A. İlgili Mevzuat

               11) 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 6. mad-
            desinin birinci fıkrasında; “Satıcı veya sağlayıcının tüketiciyle müza-
            kere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların söz-
            leşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı
            düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme
            koşulları haksız şarttır.” hükmü, ikinci fıkrasında, “Taraflardan birini
            tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar
            tüketici için bağlayıcı değildir.” hükmü, üçüncü fıkrasında, “Eğer bir
            sözleşme şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşme-
            de yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme
            şartının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir.” hükmü, beşinci
            fıkrasında, “ Bir satıcı veya sağlayıcı, bir standart şartın münferiden
            tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir.” hükmü, ye-
            dinci fıkrasında ise; “Bakanlık standart sözleşmelerde yer alan haksız
            şartların tespit edilmesine ve bunların sözleşme metninden çıkartıl-
            masının sağlanmasına ilişkin usul ve esasları beli rler.” hükmü yer al-
            maktadır.
               12) 28.11.2013 günlü Resmi Gazete’de yayımlanan ve  28.05.2014
            günü  yürürlüğe  girecek  olan 6502 sayılı Tüketicinin Korunması
            Hakkında  Kanunun  5.  maddesinin  birinci fıkrasında da haksız şart,
            “Tüketiciyle müzakere edilmeden sözleşmeye dahil edilen ve tarafların
            sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde dürüstlük kuralına ay-
            kırı düşecek biçimde  tüketici aleyhine  dengesizliğe  neden  olan  söz-
            leşme  şartlarıdır.” şeklinde tanımla nmış; sonraki fıkralarda da 4077
            sayılı  Kanundaki  düzenlemelere  paralel hükümlere  yer verilmiştir.





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  481
   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491