Page 53 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 53

binalarda maden çıkarma faaliyetleri etkisiyle oluşabilecek
            hasarların öngörülemeyeceği, ayrıca tüm teknik raporlarda
            belirtildiği üzere maden çıkarma faaliyetleri sırasında dinamit
            patlatmalarından kaynaklı oluşan yapay sismik hareketlerin
            evlerde hasar oluşmasını tetikleyebileceği ve Gümüşpınar Kö-
            yünde söz konusu maden çıkarma faaliyetinin hiç başlanmamış
            olması durumunda, dinamit patlatmalarından kaynaklı yapay
            sismik hareketlerin zaten oluşmayacak olması dolayısıyla ev-
            lerde hasara sebebiyet vermeyeceği ve şikâyetçinin zarar gör-
            meyeceği açıktır.

               29. Yukarıdan bu yana anlatılan tüm hususlar, ilgili mevzuat hü-
            kümleri, Yüksek mahkeme kararları, idare tarafından hazırlatılan
            teknik raporlar ile 8 no.lu paragrafta yer verilen bilirkişi heyet raporu
            birlikte ele alınıp değerlendirildiğinde; yüklenici firma tarafından
            kömür  çıkarma  faaliyetlerinden  kaynaklanan  patlatmaların
            belirlenen teknik şartlara uygun olarak yapılmadığı, dolayı-
            sıyla hizmetin kötü işleyerek hizmet kusurunun gerçekleştiği,
            bahse konu patlatmalar her ne kadar yüklenici firma tarafın-
            dan  gerçekleştirilse  de  ilgili  mevzuat  hükümlerinin  idareye
            yüklediği görevin yerine getirilmesi sırasında meydana gelmiş
            olduğundan şikâyet edilen idarenin sorumluluğunun olduğu,
            söz konusu uyuşmazlıkta idarenin herhangi bir kusuru olma-
            saydı dahi kusursuz sorumluluk ilkesi gereğince yine de sorum-
            luluğunun devam edeceği değerlendirildiğinden, şikâyetçinin
            evinde meydana gelen zararın tazmin edilmesi talebinin idare
            tarafından reddedilmesi işleminin hukuka aykırı olduğu sonuç
            ve kanaatine varılmıştır.
               D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

               30. Anayasamızın 35. maddesinde herkesin mülkiyet hakkına sa-
            hip olduğu, bu hakkın ancak kamu yararı amacıyla, kanunla sınırla-
            nabileceği, mülkiyet hakkının kullanılmasının toplum yararına aykırı
            olamayacağı düzenlenmiştir. BM İnsan Hakları Evrensel Beyanname-
            si’nin mülkiyet hakkını düzenleyen 17. maddesi, “Hiç kimsenin key-
            fi olarak mülkiyetinden yoksun bırakılamayacağı” hükmünü amirdir.
            Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne Ek 1 no.lu Protokolün 1. mad-
            desinde “Her gerçek ve tüzel kişinin, mal ve mülk dokunulmazlığına





            46   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58