Page 158 - geri itme ozel raporu son
P. 158

“Pushback” of Human Rights / Ege Denizi’ndeki Geri İtmeler ve Boğulan İnsan Hakları Özel Raporu




                            Temel Haklar Yetkilisi’nin, Frontex’in İcra Direktörüne ve Yönetim Kurulu başkanına hitaben şikâyet
                            hakkında bir nihai rapor yayınlayacağı, raporun İcra Direktörü veya ilgili ulusal makamlar tarafın-
                            dan ele alınması gereken şikâyete ilişkin tavsiyeler içereceği, davanın Temel Haklar Yetkilisi tarafın-
                            dan imzalanan ve ulusal makama ve şikâyet sahibine gönderilen, olguları ve elde edilen bulguları
                            açıklayan bir yazı ile kapatılacağı, Temel Haklar Yetkilisi’nin nihai raporu yazıya ekleyeceği,
                            Temel Haklar Yetkilisi’nin, kendi faaliyetleri ve Frontex’in operasyonlarında temel haklara uyumu
                            hakkında yıllık bir rapor yayınlamakla yükümlü olduğu, Rapor’un mekanizma ve Frontex’in temel
                            haklar stratejisini uygulamada kaydettiği ilerleme hakkında bilgileri içereceği,
                            Temel Haklar Ofisinin personel sayısının 2012’de bir pozisyondan 2019’da 10 pozisyona yükseldiği,
                            mevcut pozisyonlardan ikisinin de şikâyetleri ele almakla görevli olduğu, 2020’de Frontex’in Temel
                            Haklar Ofisine yeni Temel Haklar Yetkilisi yardımcısı pozisyonu, 40 temel hak gözlemcisi pozisyonu
                            ve ulusal idarelerden memurlar için geçici olarak iki pozisyon tahsis ettiği, bu yeni tahsis edilen
                            pozisyonların 2021’de doldurulması gerektiği,
                            Temel Haklar Yetkilisi’nin Frontex tarafından koordine edilen her zorla geri gönderme olayında
                            Frontex personelinin bir üyesinin bulunmasına rağmen, zorla geri gönderilen kişilere her zaman
                            şikâyet formları verilmediğini belirttiği,
                            Farklı kökenlerden göçmenlerin ve mültecilerin mağduriyet giderme mekanizmalarının standart
                            ve/veya AB ülkelerinde ücretsiz olduğundan haberdar olmayabileceği veya şikâyette bulunmanın,
                            olası sığınma başvuruları gibi diğer prosedürlere halel getireceğinden çekiniyor olabileceği, şikâyet
                            mekanizmasıyla ilgili kamu bilgilendirme materyallerinin daha fazla dikkat çekmek için uyarla-
                            nabileceği,

                            Frontex’in operasyonlarında temel haklarının etkilenme olasılığı olan kişilerin, genellikle son derece
                            zor durumlarda yaşamakta olduğu, temel hakları için mücadele edecek zamanlarının ve kaynak-
                            larının olmayabileceği,

                            Mülteci ve göçmenlerden AB sınırlarında haklarının ihlal edildiğine dair en fazla şikâyet alan Yu-
                            nanistan Ombudsmanı’nın ara raporunda; Yunanistan’a uluslararası koruma arayışıyla gelip Tür-
                            kiye’ye geri gönderildiklerini iddia eden yabancı uyruklu kişilerin durumu hakkında soruşturduğu
                            15 bireysel şikâyetten 12’sinin STK’lar tarafından, birinin ise kişiler adına hareket eden bir avukat
                            tarafından sunulduğunu belirttiği,

                            Temel Haklar Yetkilisi açıkça resen inceleme yürütme yetkisine sahip olmasa da esas olarak bu
                            amaca hizmet eden “endişe verici husus” ve “muhtemel risk” adında iki prosedür kullandığı; “muh-
                            temel risk” prosedürünün, şikâyet sahiplerinin şikâyetlerinin kabul edilebilirliğin usul gerekliliklerine
                            uymadığı, ancak şikâyetlerinde sağlanan bilgilerinin, Frontex’in faaliyetleri nedeniyle temel
                            haklarına yönelik muhtemel, ciddi ve onarılamaz bir zarar görme riskini beraberinde
                            getirdiği durumlarda Temel Haklar Yetkilisinin şikâyet sahiplerine yardım edebilmesini
                            sağladığı, Temel Haklar Yetkilisi tarafından alınan bilgiler veya incelemez olduğuna hük-
                            medilen bir şikâyetin bir Frontex faaliyetine temel haklar açısından daha genel bir etkisi
                            olabilecek sorunları gündeme getirmesi durumunda, “endişe verici husus” prosedürünün
                            uygulandığı,




        156
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163