Page 100 - kamu-personel-rejimi-1
P. 100

Ayrıca kişinin bu işi önceden rızasıyla yapıp yapmadığı, bir ku-
            ruma isteyerek girip girmediği, normal yurttaşlık veya mesleki
            yükümlülüğünün bir parçası olan bir hizmeti ifa edip etmediği
            ve işin gerektirdiği hizmetin önceden isteyerek kabul edilmiş sa-
            yılamayacak kadar aşırı bir külfet getirip getirmediği hususla-
            rı  da  dikkate  alınmalıdır  (Bkz. AYM, E.2011/150, K.2013/30, K.T.
            14/2/2013 .../Belçika, B. No: 8919/80, 23/11/1983, § 32 41; .../Malta, B.
            No: 17209/02, 20/6/2006).
               104) Yukarıdaki hususlar, dosya kapsamında şikayetçiler ve idare
            tarafından sunulan bilgi ve belgeler ışığında incelendiğinde, Şikayetçi-
            lerin polislik mesleğini seçerken, bu işi kendi iradeleriyle üstlendikleri kuş-
            ku götürmemekle birlikte, “Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personelinin Çalışma
            Saatlerine İlişkin Esaslar” uyarınca hizmetin gerekleri doğrultusunda ola-
            ğanüstü durumlarda 12/12, diğer hallerde 12/24 veya 12/36 esaslarından
            herhangi birine veya her birine göre; çalışma süresi 40 saatten az ve 12/24
            esasından daha ağır olmayacak biçimde çalışma usullerinin uygulanabile-
            ceğini bildikleri ve polislik mesleğinin yazılı ve yazılı olmayan kuralları ve
            doğası gereği bazı hallerde ise daha ağır çalışma koşulları altında da çalı-
            şabileceklerini öngörerek bu mesleği seçmiş olduklarını kabul etsek dahi,
            katlanmak zorunda kaldıkları aşırı külfetin mesleğin gerekleriyle
            orantısız olduğunun kabulü gerektiği  düşünülmektedir.
               Bu durum, yukarıda uluslararası mevzuat başlığı altında de-
            ğinilen İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin 23. ve 24. mad-
            deleri, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 4. maddesi, Avrupa
            Sosyal Şartının 2. maddesi, Birleşmiş Milletler Ekonomik, Sosyal
            ve Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası Sözleşmenin 6 ve 7. mad-
            deleri, Birleşmiş Milletler Medeni ve Siyasi Haklara İlişkin Ulus-
            lararası Sözleşmenin 8. maddesi, Avrupa Birliği Temel Haklar Bil-
            dirgesi’nin 31. maddesi, 29 No.lu Cebri ve Mecburi Çalıştırmaya
            İlişkin ILO Sözleşmesinin 2. maddesi, ILO 111 No.lu Ayrımcılık
            (İş ve Meslek) Sözleşmesinin 1 ve 2. maddeleri amir hükümleri ve
            Anayasamızın 2., 18., 49., 50., 55. maddelerine aykırılık teşkil et-
            tiği tespit edilmiştir.
               F. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
               105) Polisler, gerek kamu düzeninin sağlanması gerekse bireylerin
            hak ve özgürlüklerinin korunması gibi çok önemli bir hizmeti yerine




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  95
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105