Page 379 - kamu-personel-rejimi-1
P. 379

4857 sayılı İş Kanunu kapsamında vasıflı işçi olarak çalışan şikayetçi-
            nin lojman talebinin idare tarafından reddedilmesi işleminin hukuka
            ve hakkaniyete aykırı olduğundan, şikayetçinin mağduriyetinin gide-
            rilmesi yönünde tavsiye kararı vermek gerekmiştir.

               E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
               37. Somut olayımızda, T.C. Anayasası ve uluslararası sözleşme hü-
            kümleri ile 24 üncü paragrafta belirtilen Danıştay Kararı da dikkate
            alındığında, personel statüsünde yer alan ve vasıflı işçi olan şikayet
            başvurucusunun, lojman talebinin toplu iş sözleşmesinde lojman hak-
            kı tanınması yönünde bir hükme yer verilmediği gerekçesiyle idare
            tarafından reddedilmesinin eşit davranma ilkesine ve ayrımcılık yasa-
            ğı ilkesine aykırı olduğu anlaşılmaktadır. Diğer yönden Avrupa İnsan
            Hakları Sözleşmesi’nin 13 üncü maddesindeki etkili başvuru hakkının
            ve 17 nci maddesindeki hakları kötüye kullanma yasağının vb. başka-
            ca insan haklarının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye
            rastlanılmamıştır.
               F. İyi Yönetim İlkelerine Uygunluk Yönünden Değerlendirme

               38. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in “İyi yönetim ilkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun inceleme ve araştırma yaparken
            insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ay-
            rımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşit-
            lik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı
            beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hak-
            kı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, ka-
            rarların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi,
            kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi
            iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta
            bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönet-
            melik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği
            Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından
            bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa parlamentosu tarafından
            kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası”nda da yer verilmiş-
            tir.






           374   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384