Page 576 - kamu-personel-rejimi-1
P. 576

idare sanatında yetişmesini, memurların idari sahada olgunlaşmasını
            sağlamak amacıyla kurulmuş olduğu görülmektedir. Bu açıdan, bu eği-
            timler 657 sayılı Kanunun 214 üncü maddesindeki hizmet içi eğitimin
            esaslarını ortaya koyan “Devlet memurlarının yetişmelerini sağlamak,
            verimliliğini artırmak ve daha ileriki görevlere hazırlamak” amaçlarına
            uygun düşmektedir.

               32. Kanun koyucu, kamu görevlilerinin TODAİE tarafından eğitil-
            meleri konusunda ayrı bir yol öngörmüş ve kamu görevlilerinin kamu
            yönetimi ve yönetim bilimi alanında uzmanlaşmalarını sağlamayı ve
            kamu  yönetiminin  orta  ve  üst  düzey  yönetici  ihtiyacını  karşılama-
            ya katkıda bulunmayı amaçlayan uzmanlık programları için yapılan
            müsabaka imtihanını kazananlara tahsil süresince kurumlarının izin
            vermesini zorunlu tutarak personelin bu açıdan yetişmesi konusunda
            takdir yetkisini idarelere bırakmamıştır.

               33. Geçici görev gündeliği açısından bakıldığında ise, 6245 sayılı
            Kanunun 37 nci maddesinde “Yurtiçi ve yurtdışında kurslara katılan-
            lara verilecek gündelik” başlığı kullanılmış olup, madde içeriğinde de
            söz konusu gündeliğin sadece hizmet içi eğitim yönetmeliklerinde yer
            alan kurslar için verileceğine ilişkin herhangi bir ifadeye yer verilme-
            miştir. Her ne kadar maddede yer alan “gönderilen” kelimesinin ida-
            renin takdir yetkisini içine alan bir anlam ifade ettiği yorumu yapılsa
            da, madde metninin incelenmesinden kurumların personeli zorunlu
            olarak eğitime göndermeleri ile re’sen göndermeleri ile arasında bir
            ayrıma gidilmediği görülmektedir. Bu açıdan, Devlet memurlarının
            yetiştirilmesi kriteri dikkate alındığında, kanunla getirilen bahsi geçen
            kural gereğince zorunlu olarak gönderme ile hizmet içi eğitim yönet-
            melikleri kapsamında gönderme arasında amaç açısından fark olmadı-
            ğı, bu sebeple bu iki keyfiyetin birbirinden farklı bir işleme tabi tutul-
            masının ve kanun uyarınca zorunlu olarak gönderilenlerin gündeliği
            hak etmediğini ileri sürmenin doğru olmadığı değerlendirilmektedir.
               34. Diğer yandan, TODAİE eğitimlerinin 657 sayılı Kanunun 117
            maddesinde bir görevin ifası için ödenecek olan ve özel bir kanunla
            düzenlenmesi öngörülen harcırah kapsamında düşünülemeyeceği
            yönündeki görüşe de katılmak mümkün değildir. Söz konusu madde
            uyarınca çıkarılan ve memurların özlük haklarından olan harcırahı bü-
            tün yönleriyle düzenleyen 6245 sayılı Harcırah Kanununda, doğrudan
            bir hizmetin yerine getirilmesi mahiyetinde olmasa da, gerek kamu




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  571
   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581