Page 577 - kamu-personel-rejimi-1
P. 577

yararı amacıyla gerekse devletin pozitif yükümlülükleri çerçevesinde,
            idarenin kendi isteğiyle yürütülen bir faaliyet nedeniyle veya zorunlu
            nedenlerle gerçekleşen birçok durumda memurun harcırah ve günde-
            liklerden yararlandırılması gerektiğinin düzenlediği görülmektedir.
            Örneğin, doğrudan kamu hizmetinin görülmesi amacıyla yapılan bir
            masraf olmasa da, idarenin kendi isteğiyle memuriyet mahalli dışına
            hava değişimi maksadıyla gönderdiklerine, idare arzu etmese de harp
            zaruretleri ve olağanüstü haller dolayısıyla memuriyet mahallerini terk
            etmeye mecbur olanlara veya bir atama kararının mahkeme kararıyla
            iptali durumunda memurun geri dönmesi esnasında ilgili personele,
            hatta çeşitli hallerde aile fertleri için harcırah ve gündelik ödenmesi
            öngörülmüştür. Bu çerçevede, somut olayımızda, yukarıda bahsedilen
            diğer hususlar da göz önünde bulundurulduğunda, sadece hizmet içi
            eğitim yönetmeliklerinde hüküm bulunanlardan idarenin kendi iste-
            ğiyle eğitim için gönderilenlerin değil, zorunlu olarak gönderilenlerin
            de özlük kapsamında değerlendirilmesi ve geçici görev gündeliği öden-
            mesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
               35. Maliye Bakanlığı da, her ne kadar 14/08/1985 tarih ve 28 sayılı
            Harcırah Kanunu Genel Tebliğinde Enstitüye katılan personele gün-
            delik ve yol masrafı ödenemeyeceği şeklinde bir düzenlemeye gitmiş-
            se de, bu hükmün Danıştay tarafından iptali sonrasında, gerek Kuru-
            mumuza verdiği görüşte gerekse diğer Kurumlara verdiği görüşlerde,
            yönetmeliklerinde bu eğitim programına katılmaya imkân veren bir
            hüküm bulunmasa dahi anılan Kanunun 42 nci maddesinde belirtilen
            hükümler dikkate alınarak geçici görev yolluğunun ödenmesi gerektiği
            yönünde görüş bildirmiştir.
               36. Bütün bunların yanında, hizmet içi eğitim yönetmeliği bulun-
            ması ve bu yönetmelikte TODAİE uzmanlık programlarına katılmaya
            imkan veren bir hükmün bulunması gerektiği düşünülmesi halinde,
            memuriyet mahalli dışında TODAİE’nin uzmanlık eğitimine katılanlar
            açısından, hizmet içi eğitim yönetmeliği bulunup da TODAİE’de eğiti-
            me katılması yönünde bir hüküm bulunduğundan eğitim harcırahı alan
            personel ile hizmet içi eğitim yönetmeliği bulunmayıp veya hizmet içi
            eğitim yönetmeliği bulunsa da TODAİE’deki eğitime katılması yönün-
            de bir hüküm bulunmayıp da geçici görev yolluğu alamayan personel
            arasında bir eşitsizlik durumu ortaya çıkacaktır. Bu bağlamda, kanun
            koyucunun izin verilmesini zorunlu tutarak yetiştirilmelerini amaçladı-
            ğı bu kişilerden, idarelerin ikinci mevzuatlarındaki düzenlemelerindeki



           572   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582