Page 83 - kamu-personel-rejimi-1
P. 83

B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin 23/11/1983 tarihli
            8919/80 başvuru sayılı ...  Belçika Kararı

               Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin mezkur kararı kavramlar,
            açıklama ve soruna yaklaşım açısından dikkate değer bir karar olarak
            değerlendirilmiş olup, ayrıntılarına aşağıda yer verilmiştir.
               58) ...  Belçika davası kararında başvurucu, 1952 doğumlu bir Bel-
            çika vatandaşı olup avukatlık mesleğini yürüttüğü Antwerp’te otur-
            maktadır. Başvurucu 27 Eylül 1976 tarihinde stajyer avukat olarak ça-
            lışmaya başlamıştır ve 1 Ekim 1979’de stajını tamamladığı tarihten bu
            yana da baroya kayıtlıdır. Başvurucu, stajyerliği sırasında bir davada
            müdafi olarak mahkeme tarafından görevlendirilmiştir. Mahkemenin
            görevlendirdiği avukatlara herhangi bir ücret ödenmiyor ve harcama-
            ları karşılanmıyordu.  Başvurucu, mahkeme tarafından atanmış oldu-
            ğundan dolayı değil, daha ziyade bu görevi reddetmiş olsaydı karşılaşmış
            olacağı  müeyyidelerden  ve ayrıca  kendisine hiçbir ücret ödenmeyip
            masraflarının da karşılanmadığından söz ederek bu uygulamanın
            4. Madde 2. fıkrayı ihlal eden bir “zorla çalıştırma ya da zorunlu
            çalışma” durumu olduğunu iddia etmiştir.
               59)  AİHM,  kararında  AİHS’nin  4.  maddesinin,  “zorla  çalıştırma
            ya da zorunlu çalışma”yı tanımlamadığını ve bu konuda Sözleşme’nin
            hazırlık çalışmalarıyla ilgili çeşitli Avrupa Konseyi belgelerinde de bir
            açıklama bulunmadığını belirttikten sonra Medeni ve Siyasi Haklar
            Sözleşmesi ile 29 No.lu ILO Sözleşmesini dikkate alarak; “29 no.’lu
            Sözleşme’nin 2. Madde 1. fıkrasına göre, bu Sözleşme’nin “amacı
            bakımından” “zorla ya da zorunlu çalışma” terimi, “bir kimseden
            ceza tehdidi altında yapması istenen ve bu kimsenin kendi irade-
            siyle yerine getirmediği her türlü çalışma ya da hizmet” anlamına
            gelir. Bu tanım, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 4. Madde-
            si’nin yorumlanmasında bir başlangıç noktası oluşturabilir.” de-
            miştir.
               60) Mahkeme başvurucunun verdiği hizmetin AİHS 4. Madde 2.
            fıkrası (madde 4 2) ışığında “emek” olduğu konusunda mutabık kalmış,
            uygulamanın “zorla ya da zorunlu bir çalışma” olup olmadığını belir-
            leme noktasında ise şu tespitte bulunmuştur;  “Bu sıfatlardan ilki
            (“zorla”), fiziksel ya da ruhsal kısıtlama fikrini akla getirmektedir



            78   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88