Page 85 - kamu-personel-rejimi-1
P. 85

63) Bu noktada AİHS madde 4 3’ün madde 4 2’de güvence altına
            alınmış hakkı “kısıtlayıcı” değil, neyin “’zorla ya da zorunlu çalışma’
            sayılmayacağını belirttiği için, bu hakkın içeriğinin “sınırlarını çizme-
            yi” amaçladığı şeklinde yorumlanması gerektiğini belirttikten sonra
            “Normal yurttaşlık yükümlülüklerinin bir parçası olan çalışma ya da
            hizmeti” zorla ya da zorunlu çalışma kapsamından hariç tutan so-
            nuncu bent (madde 4 3 d), açısından davayı ele almış ve başvurucunun
            içinde bulunduğu durumu göz önüne alarak, “özgür iradeyle seçilmiş bir
            meslek bağlamında talep edilen ücretsiz yardımın zorla çalıştırma sayılma-
            yacağı” sonucuna varmıştır.

               Danıştay 11. Dairesinin, 23/06/2009 tarihli ve E: 2006/6559,
            K: 2009/6677 sayılı Kararı

               64) Danıştay 11. Dairesinin mezkur kararına ilişkin açıklamalara
            yukarıda 36. paragrafta yer verilmiştir.
               65) Danıştay 11. Dairesi davada, söz konusu fazla çalışma ücretini
            düzenleyen 10/11/2003 tarih ve 4206 sayılı İçişleri Bakanlığı OLUR’u-
            nun 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu’na dayandığına ve hukuka
            uygun olduğuna,
               66)  Ödenen  fazla  çalışma  ücretinin  mesai  dışında  yapılan  fazla
            çalışma karşılığı olarak değil, görevin niteliği, yapılan işin zorluğu ve
            önemi doğrultusunda emniyet hizmeti sınıfı kadrolarında bulunanlar-
            dan görev yapılan birime göre salt bu görevi yerine getirmeleri nede-
            niyle her ay sabit olarak yapılan bir ödeme olduğuna ve günlük çalışma
            saatleri dışında yapılan çalışmaların karşılığı ( alanlar için ) ödenen
            fazla çalışma ücretinden nitelik olarak farklı olduğunun anlaşıldığına,
            bu kapsamda yapılan ödemenin hukuka uygun olduğuna, hükmetmiş-
            tir.
               Tokat İdare Mahkemesi, 27/09/2012 Tarih, 2011/804 Esas,
            2012/656 Karar
               67) Tokat İdare Mahkemesi’nin mezkur kararına ilişkin açıklama-
            lara yukarıda 40. paragrafta yer verilmiştir.

               68) Söz konusu İdare Mahkemesi kararı davacı tarafından temyiz
            edilmekle birlikte Danıştay 2. Dairesince yapılan yargılama sonucun-
            da, 19/11/2014 günlü ve E: 2014/2403, K: 2014/10507 sayılı karar
            ile Tokat İdare Mahkemesi’nce verilen 27.9.2012 günlü E:2011/804,




            80   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90