Page 244 - kamu-personel-rejimi-2
P. 244

amacıyla 17 ve 18 nolu paragraflarda yer verilen 163 ve 164 Seri Nolu
            Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliğlerinin yürürlüğe konulduğu
            görülmüştür.
               30) Anayasanın 7 nci maddesinde, yasama yetkisinin Türkiye Bü-
            yük Millet Meclisine ait olduğu ve devredilemeyeceği; 8 inci maddesin-
            de, yürütme yetkisinin Anayasaya ve kanunlara uygun olarak yerine
            getirileceği belirtilirken; 123 üncü maddesinde idarenin kanuniliği
            ilkesine yer verilmiştir. Ayrıca, Anayasa’nın 128 nci maddesinde, me-
            murların ve diğer kamu görevlilerin nitelikleri, atanmaları, görev ve
            yetkileri, hakları ve yükümlülüklerinin kanunla düzenlenmesinin ge-
            rektiği belirtilmektedir. Ancak kanunla düzenlenme şartı, memurlar
            ve diğer kamu görevlilerinin görev, yetki ve sorumlulukları ile özlük
            haklarına ilişkin her türlü ayrıntının kanunla belirlenmesi anlamına
            gelmemekte; kanun koyucu, gerektiğinde sınırlarını belirlemek koşu-
            luyla bazı konuların düzenlenmesini idareye bırakmakta ve bu husus
            da Anayasa’nın söz konusu maddesine aykırılık sonucunu çıkartma-
            maktadır.
               31) 19 numaralı paragrafta belirtilen Anayasa Mahkemesi kara-
            rında açıklandığı üzere; yürütme organı tarafından kullanılacak yet-
            kinin kapsamı ve çerçevesinin yasa ile belirlenmesinin zorunlu olacağı
            belirtilmiştir. Buna göre yasa koyucu belli konularda gerekli kuralları
            koyup çerçeveyi çizdikten sonra eğer uygun veya zorunlu görürse, on-
            ların uygulanması yolunda sınırları belirlenmiş alanlar bırakıp idare
            ancak o alanlar içinde takdir yetkisine dayanmak suretiyle yasalara ay-
            kırı olmamak üzere bir takım kurallar koyarak yasanın uygulanmasını
            sağlayacaktır.
               32) Nitekim gelişen ve hızla değişen yaşam koşullarıyla birlikte, sü-
            rekli artan ve çeşitlilik gösteren ihtiyaçların yasama organı tarafından
            aynı hızla karşılanamayacağı ve giderek uzmanlaşma gerektiren konu-
            ların tamamının yasama organı tarafından düzenlenmesinin mümkün
            olamayacağından hareketle Anayasa tarafından idareye düzenleyici iş-
            lem yapma yetkisi verildiği görülmektedir. Her ne kadar, idareye dü-
            zenleyici işlem yetkisi verilmiş olsa da, bu yetki sınırsız olmamakta,
            söz konusu düzenleyici işleme konu durumun daha önceden bir ka-
            nunla düzenlenmiş olması gerekmektedir.






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  239
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249