Page 245 - kamu-personel-rejimi-2
P. 245
33) Yürütme organı, bir kanuna dayanmak ve kanunlara uygun ol-
mak şartıyla istediği her alanda düzenleme yapabilir. Bu açıdan ka-
nunlar, yürütme organının düzenleme yetkisinin hem şartı, hem de
sınırı olarak kabul edilmektedir. İdarenin alanı kanunların uygulanma-
sı olduğundan, idarenin kanun olmayan bir alanda düzenleme yetkisi
bulunmamaktadır. (Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku, http://
www.anayasa.gen.tr/yuodi.htm, 29/01/2016)
34) Bahse konu olayda, söz konusu Tebliğler ile milletvekili ve ma-
halli idareler genel ve ara seçimlerinde aday ve aday adayı olabilmek
için istifa edenlerin eski görevlerine veya kazanılmış hak aylık derecele-
rindeki başka bir göreve yeniden atanmaları halinde, “yürürlüğe girdi-
ği tarihte anılan kadro veya pozisyon unvanlarında bulunan personel”
olarak kabul edilecekleri ve bunlar hakkında 15/01/2012 tarihinden
önceki mevzuat hükümlerinin uygulanmasına devam edileceği ifade
edilmiş olup, söz konusu personelin mali ve sosyal haklarında herhan-
gi bir kayba neden olacak şekilde işlem yapılmayacağı anlaşılmıştır. Bu
hususta, Maliye Bakanlığının söz konusu Tebliğleri oluştururken ilgili
Kanun Hükmünde Kararnamenin sınırları içinde kalıp kalmadığının
ve bir hakkı ihlal edip etmediğinin tespiti önem taşımaktadır.
35) Yapılan incelemede, Anayasanın eşitlik, hukukun üstünlüğü,
hukuki güvenlik ilkeleri, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun da huku-
kun üstünlüğü ve insan hakları çerçevesinde düzenleyici işlem-
ler yapmaları, eylem ve işlemlerde bulunmaları temel kabulü-
nün geliştirilmesi görevi bulunduğundan 163 ve 164 Seri Nolu
Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliğlerinin irdelenmesi gerekmek-
tedir. Bu doğrultuda 375 sayılı KHK ile “15/01/2012 tarihinden sonra
bu kapsamda yer alan kamu kurum ve kuruluşlarının kadro ve pozis-
yonlarına ilk veya yeniden atananlara ilişkin meri mevzuat hükümle-
rinin uygulanması” yönündeki hüküm yürürlüğe konulmakla birlikte,
Maliye Bakanlığı tarafından “milletvekili ve mahalli idareler genel ve
ara seçimlerinde aday olabilmek için istifa edenlerden eski görevlerine
dönecekler” hakkında yürürlüğe konulan 163 ve 164 Seri Nolu Teb-
liğler ile 375 sayılı KHK’da düzenlenmemiş istisnai nitelikte bir dü-
zenleme getirildiği, bu durumun ise düzenleyici işlem niteliğinde olan
tebliğlerin dayandığı Kanun Hükmünde Kararnameye aykırılık teşkil
ettiği, subjektiflikten uzak objektif bir düzenleme olduğunun
tartışmasız olması gerektiği kanaatine varılmıştır.
240 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU