Page 293 - kamu-personel-rejimi-2
P. 293
için tıbbi bakım hakkı bulunduğu yönündeki düzenlemelere de
uygun düşecektir. Nitekim 11 inci paragrafta belirtildiği gibi izin
süresi içinde refakati gerektiren durumun ortadan kalkması halinde
memur iznin bitmesini beklemeksizin yeniden göreve başlayacaktır.
20. Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, anılan mevzuat
hükümleri, idarenin cevabi yazısı ve tüm dosya birlikte değer-
lendirildiğinde; şikayet başvurucusunun eşine refakat etmesi gerek-
tiğini tasdik eden Sağlık Kurulu Raporunun geçerli olduğu dönemde
aldığı Hasta Sevk Formu ile refakatçi izni kullanabilmesi talebi
ile Sosyal Güvenlik Kurumu İzin Yönergesinin refakat izninin kı-
sım kısım kullanılabilme usulünü düzenleyen 23 üncü maddesinin
(ç) bendinin yönergeden çıkarılması talebinin refakat izninin kı-
sım kısım kullanılabilmesinin ancak her defasında alınacak sağlık
kurulu raporuyla belgelendirilmesi şartı ve söz konusu Yönerge
hükmünün üst mevzuata aykırı olmaması nedeniyle hukuka aykırılık
tespit edilememştir.
21. Diğer yönden; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda yer
alan refakat iznine dair sürenin kaldırılması talebinin ise söz
konusu sürenin özellikle aynı hastalığın iyileşmediği veya nük-
settiği durumlarda yeterli olmayabileceği olağan hayatın doğal
sonucu olduğu bilinmektedir. Bir katına kadar uzatılabilen üç
aylık sürenin sağlık kurulu raporu ile tespiti halinde yeniden
uzatılabilmesinin sağlanmasına yönelik olarak 657 sayılı Dev-
let Memurları Kanunu’nun “Hastalık ve refakat izni” başlıklı
105 inci maddesinin son fıkrasında makul sürede yasal değişik-
lik çalışmalarına başlanması, kanun değişikliğinin gerçekleş-
mesi halinde buna paralel olarak Devlet Memurlarına Verilecek
Hastalık Raporları ile Hastalık ve Refakat İznine İlişkin Usul
ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’de makul sürede çalışmalara
başlanarak değişiklik yapılmasının yaşam hakkının önemi gö-
zetildiğinde hakkaniyete uygun olduğu ve bunun idareye öneril-
mesinin gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
22. T.C. Anayasasının “Kanun Önünde Eşitlik” başlıklı 10 uncu mad-
desinde ifadesini bulan kanun önünde eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki etkili başvuru hakkının
288 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU