Page 401 - kamu-personel-rejimi-2
P. 401

36. 657 sayılı Yasa’nın “Temel İlkeler” başlıklı 3 üncü maddesinde,
            “Sınıflandırma”, “Kariyer” ve “Liyakat” ilkeleri bu Kanunun temel il-
            keleri olarak belirlenmiş; kariyer ilkesi, Devlet memurlarına yaptıkları
            hizmetler için lüzumlu bilgilere ve yetişme şartlarına uygun şekilde,
            sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlamak;
            liyakat ilkesi ise, Devlet kamu hizmetleri görevlerine girmeyi, sınıflar
            içinde ilerleme ve yükselmeyi, görevin sona erdirilmesini yeterlik sis-
            temine dayandırmak ve bu sistemin eşit imkanlarla uygulanmasında
            Devlet memurlarını güvenliğe sahip kılmak olarak tanımlanmıştır.
               37. Yüksek yargı kararları ve öğretide sıkça değinildiği üzere, 657
            sayılı Yasa, Devlet memurluğunu bir meslek olarak kabul etmekte ve
            bunlara, sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı
            sağlanmasını, sınıflar içinde ilerleme ve yükselme işlemlerinin yeterlik
            sistemine dayandırılmasını öngörmektedir. Bu iki ilkenin temelinde,
            objektif kurallar çerçevesinde işin ehline verilmesi ve hak etme kavra-
            mı yatmakta olup, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde ger-
            çekleştirilmesinin tek güvencesinin de, hizmetin yetişmiş, ehil kamu
            görevlilerince yerine getirilmesiyle  sağlanabileceği tabiidir. Liyakat
            ilkesi sadece kişinin memuriyete atanmasında göz önünde bulunduru-
            lacak bir ilke değildir. Bu ilkeye kişinin kamu hizmeti görevini yürüt-
            tüğü sürece uyulması esastır.
               38. Liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde ve hizmetin gereği ola-
            rak yapılan görevde yükselme sınavı sonucunda yetki ve sorumluluk-
            ları artan personelin daha yüksek ücret alması da temel ilkelerden bi-
            ridir.
               39. 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Geçici 11 inci mad-
            desinin isteğe bağlı kadro değişiklerinde fark tazminatı ödenmesine
            son verilmesini öngören hükmünün, kariyer ve liyakat ilkelerine göre
            görevde yükselme sınavı sonucu yapılan atamaları cezalandırılacak
            şekilde yorumlanması hem Anayasaya hem de personel hukukunun
            temel ilkelerine aykırılık oluşturmaktadır. Nitekim kanun koyucunun
            düzenleme yaparken böyle bir sonucu öngördüğü de söylenemez.
               40. Sosyal Güvenlik Kurumu Personeli Görevde Yükselme ve Unvan
            Değişikliği Yönetmeliğinin 1 inci maddesinde, Yönetmeliğin amacının,
            liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri  ve personel






           396   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406