Page 583 - kamu-personel-rejimi-3
P. 583
yalnızca yol tazminatının ödenmesine, adli tabiplikle ilgili her-
hangi bir görev doğmaması halinde ise icap nöbetinin herhangi
bir ücret karşılığı olmaksızın tutulmasına neden olmaktadır.
Şikayete konu olayımızda da şikayetçinin ölüm bildirimi ve adli
tabiplik için belirlenen icap nöbet listesine dahil edildiği görül-
mektedir.
42. Her ne kadar aile hekimleri, adli tabiplik ve defin ruhsatı hiz-
metlerini yürütmekle yükümlü olmakla birlikte, 657 sayılı Kanun
kapsamında nöbet tutulacak yerlerin sayma yoluyla belirlenmesi ne-
deniyle söz konusu hizmetleri yürütmek üzere bu kişilerin ayrı bir
icap nöbet listesine tabi tutularak adli tabiplik için 3717 sayılı Kanun
kapsamında yalnızca yol tazminatı verilmesi, defin ruhsatına ilişkin
ise herhangi bir ödemenin öngörülmemesi göz önünde bulunduruldu-
ğunda icapçılık müessesine ilişkin sorumlulukları yerine geti-
rirken nöbet tutulan zaman dilimine ilişkin herhangi bir nöbet
ücreti verilmemesinin hakkaniyet ilkelerine uygun olmadığı
tespit edilmiştir.
43. Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, anılan mevzu-
at hükümleri, idarenin cevabi yazıları, yargı kararları ve tüm
dosya birlikte değerlendirildiğinde; şikayetçinin entegre ilçe dev-
let hastanesinde tuttuğu acil nöbetler için ilgili idare tarafından farklı
katsayı uygulamasına tabi olarak artırımlı ücretten yararlan-
ması nedeniyle 657 sayılı Kanun kapsamında nöbet ücreti ta-
lebinin reddedilmesinde hukuka aykırılık bulunmamakta, adli
tabiplik ve defin ruhsatı için tutulan icap nöbetlerinin yataklı
tedavi kurumları, seyyar hastaneler, ağız ve diş sağlığı merkez-
leri, aile sağlığı merkezleri, toplum sağlığı merkezleri ve 112
acil sağlık hizmetleri kapsamında olmadığı anlaşıldığından söz
konusu icap nöbetleri için yol tazminatının yanında 657 sayılı Kanu-
nun ek 33 üncü maddesi gereğince nöbet ücretinin ödenmemesinde
hukuka aykırılığın bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmış-
tır.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
44. Anayasamızın “Kanun önünde eşitlik” başlıklı 10 uncu mad-
desindeki eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 6 ncı
maddesindeki adil yargılanma hakkının, 13 üncü maddesindeki etkili
578 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU