Page 581 - kamu-personel-rejimi-3
P. 581

bu hizmetlerden yeterli ölçüde yararlanabilmelerinin hayati bir önem
            taşımasından dolayı bu alanda çeşitli ölçütlerle sınırlanan bir nöbet
            uygulaması getirileceği belirtilmekte olup, nöbet görevinin sadece 657
            sayılı Kanun’un ek 33 üncü maddesinde sayılan yerlerde tutulacağı,
            ödenecek ücret sınırlanarak nöbet sürelerine ilişkin sınırlamanın ge-
            tirildiği, belirlenen saatlerden fazla nöbet tutulduğunda ise fazla tu-
            tulan her sekiz saate bir gün izin verileceği gibi ölçütlerle nöbet görevi
            için çerçeve 657 sayılı Kanunda çizilmiş bulunmaktadır.
               35. Anayasanın 2 nci maddesinde öngörülen hukuk devletinin ge-
            reklerinden olan belirlilik ilkesinin, Anayasa Mahkemesi kararlarında
            belirtildiği üzere sadece kanunî belirliliği değil, daha geniş anlamda
            hukukî belirliliği ifade ettiği; kanunî düzenlemeye dayanmak ve eri-
            şilebilir, bilinebilir ve öngörülebilir olmak şartıyla kanunî düzenleme-
            deki olası belirsizliklerin yürütmenin düzenleyici işlemleri ve yargı
            içtihatları ile giderilerek belirliliğin sağlanabileceği kabul edilmelidir.

               36. Bu açıdan, ilgili mevzuat ve yargı içtihatları gereği aile hekim-
            lerinin nöbet tutabileceği hususu açık olmakla birlikte, 657 sayılı Ka-
            nunda sayılan ölçütler dışında aile hekimlerinin adli tabiplik için icap
            nöbeti tutmaları ile adli tıbbi hizmetlerle ilgili defin ruhsatı (ölüm bel-
            gesi) gibi diğer belgeleri düzenleyip düzenleyemeyeceği konularında
            5258 sayılı Kanunun ve 657 sayılı Kanunun sınırları içinde kalınıp ka-
            lınmadığının ve hak ihlali olup olmadığı hususunun saptanması önem
            arz etmektedir.
               37. 5258 sayılı Kanunda, birinci basamak sağlık kuruluşları ve
            resmi tabiplerce ilgili mevzuatta düzenlenmesi öngörülen her türlü ra-
            por ve diğer belgelerin, aile hekimliği uygulamasına geçilen yerlerde
            aile hekimleri tarafından düzenlenmesi öngörülmüş olup, 224 sayılı
            Sağlık Hizmetlerinin Sosyalleştirilmesi Hakkında Kanun gere-
            ğince, sağlık ocağı hekimlerinin kendi ocakları içinde adli tabiplik vazi-
            fesi görecekleri hüküm altına alınmış, 5271 sayılı Ceza Muhakeme-
            leri Kanunu gereğince de incelemenin yapılması için gerekli mesleği
            yapmaya resmen yetkili olanların bilirkişilik görevini kabul etmekle
            yükümlü oldukları ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununda
            da defin ruhsatının (ölüm belgesi) kural olarak belediye tabibi tarafın-
            dan verileceği, belediye tabibi olmayan yerlerde bu görev ve yetkinin
            Hükümet tabibinde olduğu göz önüne alındığında birinci basamak





           576   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586