Page 580 - kamu-personel-rejimi-3
P. 580
duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerde bu güven duygusunu
zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını gerekli kılar.
31. Şikayet konusu olayda, entegre ilçe devlet hastanesinde tuttuğu
acil nöbetler için 657 sayılı Kanunun ek 33 üncü maddesi kapsamın-
da nöbet ücretinin ödenmesini talep etmekte olup, (13.2), (21.1) ve
(21.3) nolu paragraflarda yer verildiği üzere 5258 sayılı Kanun ve Aile
Hekimliği Uygulama Yönetmeliği kapsamında, entegre sağlık hizmeti
sunulan merkezlerde tutulan nöbetler için aile hekimlerine ve aile sağ-
lığı elemanlarına farklı katsayı ile kayıtlı kişi sayısı ödemesi yapılacağı,
bunun dışında nöbet ücretinin veya nöbet izninin verilemeyeceği hü-
küm altına alındığından ilgili idare tarafından farklı katsayı uygulama-
sına tabi olarak artırımlı ücretten yararlanan şikayetçiye nöbet ücreti
ödenmemesinde hukuka aykırılığın bulunmadığı tespit edilmiştir.
32. Ayrıca, şikayetçi, adli tabiplik için tuttuğu icap nöbetleri için
657 sayılı Kanunun ek 33 üncü maddesi gereğince nöbet ücretlerinin
de tarafına ödenmesini talep etmekte olup, söz konusu iddiasına esas
teşkil eden Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Başkanlığının 24/12/2014
tarihli ve E.3339 sayılı yazısında, ödeme yapılması öngörülen hususun
iddia edildiğinin aksine entegre ilçe hastanelerinde, entegre B tipi 112
istasyonunda ve hastanesi olmayan ilçelerdeki toplum sağlığı mer-
kezlerinde mesai dışında ve hafta sonlarında vatandaşlara sunulacak
sağlık hizmetlerinde tutulacak icap nöbetlerinin bahse konu olduğu,
bunun dışında adli tabiplik veya defin ruhsatı için verilen hizmetler
veya nöbetlerin ilgili görüşte zikredilmediği anlaşılmıştır.
33. Bilindiği üzere, 5258 sayılı Kanun gereğince, 657 sayılı Kanu-
nun ek 33 üncü maddesinde belirtilen yerlerde haftalık çalışma süresi
ve mesai saatleri dışında ayda asgari sekiz saat; ihtiyaç halinde ise bu
sürenin üzerinde nöbet görevi verileceği belirtilmiş olup, aile hekimle-
rinin nöbet tutmalarına ilişkin Anayasa Mahkemesi de bu yönde karar
vermiştir.
34. (24) nolu paragrafta yer verilen Kararda da belirtildiği üzere,
Anayasa ile Devlete sağlık hizmetlerinin sunumunda pozitif yüküm-
lülük yüklendiği ve kişilerin bu hizmetlerden azami ölçüde yararlan-
masını sağlayacak şekilde önlemler almakla zorunlu kılındığı şüphe-
sizdir. Sağlık sektörünün ivedi ve telafisi olanaksız hizmetleri karşı-
laması ve kişilerin ihtiyaç duydukları anda sağlık hizmetlerine ulaşıp
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 575