Page 207 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 207

YILLIK RAPOR 2013




            ğı değerlendirilmektedir. Anayasamızın  cak şikâyet başvurularında pasaport numa-
            dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisi-  rasının aranması, pasaport sahibi olmayan
            ne başvurma hakkını düzenleyen 74’üncü  yabancıların Kuruma şikâyet başvuru-
            maddesi ile 3071 sayılı Dilekçe Hakkının  sunda bulunabilmesini  engellemektedir.
            Kullanılmasına Dair Kanun’da Türk vatan-  Özellikle mülteci konumunda olup, pasa-
            daşları ile mütekabiliyet esası çerçevesinde  port numarası olmayan ancak yetkili kamu
            yabancıların, idari makamlara yapacakları  kurumlarınca verilen geçici kimlik belgesi
            şikâyetlerde, başvuru dilinin Türkçe ol-  sahibi olan yabancıların Kuruma bu tür ge-
            ması şartı hariç dil şartı getirilmediği de  çici belgelerle de başvuru yapabilmelerine
            gözetilerek anılan hüküm değiştirilmek su-  imkân tanımak amacıyla maddenin ikinci
            retiyle AİHS ile uyum sağlanmalıdır. Söz-  fıkrasında değişiklik yapılmalı ve pasaport
            leşmenin 13’üncü maddesinde, “Bu Söz-     numarasının veya Yönetmelikte belirlenen
            leşmede tanınmış olan hak ve özgürlükleri  belgelerin başvuru dilekçesine eklenmesi
            ihlal edilen herkes, söz konusu ihlal resmi  öngörülmelidir.
            bir hizmetin ifası için davranan kişiler ta-  7.2.10. İdari başvuru yollarının tü-
            rafından gerçekleştirilmiş olsa dahi, ulusal   ketilmesi şartının kolaylaştırılması
            bir merci önünde etkili bir yola başvurma
            hakkına sahiptir.” ve 14’üncü maddesinde      Aynı maddenin dördüncü fıkrasında
            ise “Bu Sözleşmede tanınan hak ve özgür-  yapılacak değişiklikle, Kuruma başvuru
            lüklerden yararlanma, cinsiyet, ırk, renk,   yapılabilmesi için öngörülen idari başvu-
            dil, din, siyasal veya diğer kanaatler, ulusal   ru yollarının tüketilmesi koşulu açısından
            veya toplumsal köken,  ulusal bir azınlığa   2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu-
            aidiyet, servet, doğum başta olmak üzere   na yapılan atıf yürürlükten kaldırılmalı ve
            herhangi başka bir duruma dayalı hiçbir   idari başvuru yollarının tüketilmesine iliş-
            ayrımcılık gözetilmeksizin sağlanmalıdır.”   kin usul ve esaslar doğrudan bu Kanunda
            hükümlerine yer verilmiştir. Anılan Söz-  düzenlenmelidir. Böylece, İdari Yargılama
            leşme hükümlerine uygun olarak, Kuruma    Usulü Kanunu’nda öngörülen ihtiyari ida-
            herhangi bir dilde şikâyet başvurusu yapı-  ri başvuru yollarının, Kamu Denetçiliği
            labilmesine olanak tanımak suretiyle, baş-  Kurumu Kanunu’yla Kuruma şikâyet baş-
            vuru hakkının kapsamı genişletilmelidir.  vurusunda bulunulabilmesi için zorunlu
                                                      hale  dönüştürülmesinden  kaynaklanan
            7.2.9.  Yabancılar tarafından yapı-       sorunların ortadan kaldırılması mümkün
            lan başvurulara ilişkin düzenleme         hale gelecektir.  Ayrıca  bu  düzenlemeyle,
                Kuruma yabancılar tarafından yapıla-  idarenin idari işlem veya eylem niteliğinde




                                                   207
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212