Page 207 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 207
YILLIK RAPOR 2013
ğı değerlendirilmektedir. Anayasamızın cak şikâyet başvurularında pasaport numa-
dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisi- rasının aranması, pasaport sahibi olmayan
ne başvurma hakkını düzenleyen 74’üncü yabancıların Kuruma şikâyet başvuru-
maddesi ile 3071 sayılı Dilekçe Hakkının sunda bulunabilmesini engellemektedir.
Kullanılmasına Dair Kanun’da Türk vatan- Özellikle mülteci konumunda olup, pasa-
daşları ile mütekabiliyet esası çerçevesinde port numarası olmayan ancak yetkili kamu
yabancıların, idari makamlara yapacakları kurumlarınca verilen geçici kimlik belgesi
şikâyetlerde, başvuru dilinin Türkçe ol- sahibi olan yabancıların Kuruma bu tür ge-
ması şartı hariç dil şartı getirilmediği de çici belgelerle de başvuru yapabilmelerine
gözetilerek anılan hüküm değiştirilmek su- imkân tanımak amacıyla maddenin ikinci
retiyle AİHS ile uyum sağlanmalıdır. Söz- fıkrasında değişiklik yapılmalı ve pasaport
leşmenin 13’üncü maddesinde, “Bu Söz- numarasının veya Yönetmelikte belirlenen
leşmede tanınmış olan hak ve özgürlükleri belgelerin başvuru dilekçesine eklenmesi
ihlal edilen herkes, söz konusu ihlal resmi öngörülmelidir.
bir hizmetin ifası için davranan kişiler ta- 7.2.10. İdari başvuru yollarının tü-
rafından gerçekleştirilmiş olsa dahi, ulusal ketilmesi şartının kolaylaştırılması
bir merci önünde etkili bir yola başvurma
hakkına sahiptir.” ve 14’üncü maddesinde Aynı maddenin dördüncü fıkrasında
ise “Bu Sözleşmede tanınan hak ve özgür- yapılacak değişiklikle, Kuruma başvuru
lüklerden yararlanma, cinsiyet, ırk, renk, yapılabilmesi için öngörülen idari başvu-
dil, din, siyasal veya diğer kanaatler, ulusal ru yollarının tüketilmesi koşulu açısından
veya toplumsal köken, ulusal bir azınlığa 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu-
aidiyet, servet, doğum başta olmak üzere na yapılan atıf yürürlükten kaldırılmalı ve
herhangi başka bir duruma dayalı hiçbir idari başvuru yollarının tüketilmesine iliş-
ayrımcılık gözetilmeksizin sağlanmalıdır.” kin usul ve esaslar doğrudan bu Kanunda
hükümlerine yer verilmiştir. Anılan Söz- düzenlenmelidir. Böylece, İdari Yargılama
leşme hükümlerine uygun olarak, Kuruma Usulü Kanunu’nda öngörülen ihtiyari ida-
herhangi bir dilde şikâyet başvurusu yapı- ri başvuru yollarının, Kamu Denetçiliği
labilmesine olanak tanımak suretiyle, baş- Kurumu Kanunu’yla Kuruma şikâyet baş-
vuru hakkının kapsamı genişletilmelidir. vurusunda bulunulabilmesi için zorunlu
hale dönüştürülmesinden kaynaklanan
7.2.9. Yabancılar tarafından yapı- sorunların ortadan kaldırılması mümkün
lan başvurulara ilişkin düzenleme hale gelecektir. Ayrıca bu düzenlemeyle,
Kuruma yabancılar tarafından yapıla- idarenin idari işlem veya eylem niteliğinde
207