Page 212 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 212
ve denetleme faaliyetlerinin yürütül- değişiklik ihtiyacı gerekiyorsa siyasi ira-
mesi amacıyla 2813 sayılı Telsiz dece bunun yerine getirilmesinin gerek-
92
Kanununda değişiklik yapan 27/01/2000 tiği düşünülmektedir.
tarihli ve 4502 sayılı Kanunla kurulan
Telekomünikasyon Kurumu hizmet ver- Ulaştırma, basın ve iletişim alanında
mekte iken, 10/11/2008 tarihli ve 5809 dikkat çeken bir diğer konu; baz is-
sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu ile tasyonları ile ilgili şikâyetlerdir. Bilindiği
yeni bir düzenlemeye tabi olmuş ve adı üzere, baz istasyonları, gerekli görülen
yerleşim birimlerinde, mobil telefonlar-
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu la haberleşmeye yönelik kapsama alanı
(BTK) olarak değiştirilmiştir. BTK’nın sağlanabilmesi amacıyla kurulmaktadır.
telekomünikasyon işlemlerini düzenle- Baz istasyonlarının kapsama alanına
mesi yanında, tüketicilerin haklarının girmeyen bölgelerde mobil telefonlarla
korunmasına dönük yetkileri de bulun- konuşmak mümkün olmamaktadır. An-
maktadır. 5809 sayılı Kanunun 47 ile 52 cak, baz istasyonlarının etkileri konu-
nci maddeleri arasında tüketici haklarını sunda, bilimsel olarak ciddi zararlar ol-
korumaya ilişkin; eşit hizmet alabilme duğu iddialarına istinaden, şikâyetçiler
hakkı, tüketicinin ve son kullanıcının tarafından yerleşim alanlarında baz is-
korunması, şeffaflığın sağlanması ve tasyonu kurulmasının istenilmediği,
bilgilendirme, abonelik sözleşmeleri, kurulan baz istasyonunun sağlıkları
kişisel verilerin işlenmesi ve gizliliğin yanında psikolojik olarak da kendilerini
korunması, hizmet kalitesi konuları etkilediği gerekçeleriyle baz istasyon-
yer almıştır. İlgili mevzuat hükümleri larının kaldırılması talep edilmiştir.
çerçevesinde, BTK tarafından tüketici 5809 sayılı Elektronik Haberleşme
haklarının düzenlenmesine ilişkin ka- Kanununun “İlkeler” başlıklı 4 üncü
91
rarlar alınmaktadır. Ancak Kurumu- maddesinin (i) bendinde elektronik
muza gelen şikâyetler dikkate alındığın- haberleşme cihaz ve sistemlerinin kurul-
da denetim yetkisinin daha etkili olması, ması, kullanılması ve işletilmesinde in-
BTK tarafından gelen taleplere ilişkin san sağlığı, can ve mal güvenliği, çevre ve
önleyici çözümler üretilmesi, mevzuatta tüketicinin korunması açısından asgarî
91 Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu: http://www.tk.gov.tr/mevzuat/kurul_kararlari/kurul_kararlari_list.php
92 2013/222 sayılı şikâyet başvurusunda, 23/03/2013-27/03/2013 tarihleri arasında abone olarak GSM operatörünün hizmetlerin-
den yararlanan şikâyetçiden ücret alınmasına dayanak sözleşme hükmünün haksız şart kapsamında olduğu, şikâyetçiden sadece
abone olarak hizmetlerden yararlandığı dönem için ve aldığı hizmet kadar ücret alınması ve alınan fazla ücretin iade edilmesi
gerektiği iddiasına ilişkin Kurumumuz tarafından şikâyetçi haklı bulunarak 04/12/2013 tarihli Tavsiye Kararı verilmiştir. Ayrıca
kıst dönem ücretinin belirlenmesi şeklinde düzenlemeler yapılması gerektiği belirtilmiştir.
212