Page 147 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 147

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                   Kamu kurum ve kuruluşlarında görev yapmakta iken Özelleştirme Yük-
                   sek Kurulunun kararları ile kuruluşların özelleştirilmesi sonucunda başka
                   kamu kurum ve kuruluşlarına geçici personel olarak atananlar tarafından,
                   özelleştirilen kurum ile atandıkları kurumun farklı illerde bulunmasından
                   dolayı iki yer arasında 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre hesaplanacak
                   sürekli görev yolluğunun ödenmesi talebinde bulunulmaktadır.

                   657  sayılı  Kanunun  4  üncü  maddesinin  birinci  fıkrasının  (c)  bendine
                   10/09/2014 tarihli ve 6552 sayılı Kanunla eklenen ek paragrafta, özelleş-
                   tirme uygulamaları sebebiyle iş akitleri kamu veya özel sektör işverenince
                   feshedilen ve 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanun kapsamında diğer
                   kamu kurum ve kuruluşlarına nakil hakkı bulunmayan personelin de bu
                   hüküm kapsamında yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak kazanıncaya
                   kadar istihdam edilebileceği hükmüne yer verilmiş, bu kapsamda istihdam
                   edileceklerin sayısı, öğrenim durumlarına göre çalışma şartları ve bunlara
                   ödenecek ücretler ile diğer hususların Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye
                   Bakanlığının görüşleri üzerine Bakanlar Kuruluna yetki verilmiştir.

                   Başlangıçta geçici personel istihdamı ve geçici personel statüsü, belli bir
                   vasıf gerektirmeyen, daha çok bedensel çalışmalara ağırlık veren, başlangıç
                   ve bitişi belli olan süreli işlerde çalışmayı öngörmekteyken, bu kapsamdaki
                   geçici personelin yaşlılık ve malullük aylığı almaya hak kazanıncaya kadar
                   istihdamlarına imkân tanınmış, en son düzenlemelerle yeni bir sözleşme
                   imzalanmadan mevcut sözleşmeleri ile yaşlılık veya malullük aylığına hak
                   kazanıncaya kadar istihdam olunmaya devam olunacağı noktasına gelin-
                   miştir.
       146
                   Uygulamada  da  bu  personele  vasıf  gerektirmeyen  ve  daha  çok  beden-
                   sel çalışmalara ağırlık veren işlerden ziyade çalıştıkları kurumlarda devlet
                   memurlarının yapmış olduğu büro, evrak ve diğer görevlerde fiilen çalış-
                   tırıldıkları bilinen bir gerçektir. Nitekim idarelerce çeşitli şikâyetlere iliş-
                   kin Kurumumuza gönderilen belgelerde yer alan yazışma örneklerinde de
                   şikâyetçilerin büro personeli ve yardımcı hizmetli gibi işlerde görev yaptığı
                   anlaşılmaktadır.

                   Bu hususlar dikkate alındığında geçici personelin gerek hukuki statü gerek-
                   se uygulamada ortaya çıkış sebebinden farklı olarak sözleşmeli personel ve
                   memur statüsüne yakınlaştığı görülmektedir. Ayrıca 2016 ve 2017 yıllarını
                   kapsayan Toplu Sözleşme metinlerinde de tam zamanlı çalışan geçici per-






                   YILLIK RAPOR 2015
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152