Page 149 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 149

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                   Harcırah Kanunu, 1 inci maddesinde belirtildiği üzere, genel, katma ve özel
                   bütçeli idarelerde, bunlara bağlı sabit ve döner sermayeli kurumlarda, özel
                   kanunlarla kurulmuş banka ve teşekküllerde yolluk ödenmesini gerektiren
                   hizmet yapılması hallerinde uygulanacak kuralları içeren bir gider Kanu-
                   nu olup, kamu hukuku alanında, çalışanla çalıştıranlar arasındaki istihdam
                   ilişkilerini ve buna dayanan mali hakları düzenleyen bir Kanun değildir. 19
                   657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (c) bendi hüküm-
                   leri gereğince özelleştirme uygulamaları çerçevesinde bir kısım personelin
                   kamu kurum ve kuruluşlarına nakli de, kamu hizmetinin yürütülmesi ama-
                   cıyla yapılmakta olup, bulunduğu yerden başka yerlere atananların kamu
                   hizmetinin yürütülmesinden kaynaklı bir mali külfetle karşı karşıya kaldığı
                   kuşkusuzdur.
                   Diğer taraftan Harcırah Kanununun 9 ve 10 uncu maddelerinin birlikte
                   değerlendirilmesinden ilk atama ve açıktan atama yapılması durumunda
                   yolluk ödemesi yapılmayacağı, naklen atama durumlarında görev yeri deği-
                   şenlere sürekli görev yolluğu ödeneceği anlaşılmaktadır.

                   Mevzuatımızda açıktan atama, “yer değiştirme” kavramı içinde yer alan ata-
                   ma biçimleri dışında düzenlenmiş olup, bir koşul işlem niteliği taşımaktadır.
                   Nesnel hukuktan doğan bir güç ve yetkinin kullanılması sonucu kişi, atama
                   işlemiyle, hak ve yükümlülükleri, yetki ve sorumlulukları kural işlemlerle
                   önceden belirlenmiş bir statüye sokulmaktadır. Yer değiştirme işlemlerinde
                   ise, görev yerinin ya da kurumun değiştirilmesi söz konusu olmaktadır. 20

       148         Tüm bunların yanı sıra personel kanunlarında yapılan değişikliklerle per-
                   sonel statülerinin sürekli bir değişim geçirmesi ve günün koşullarına uygun
                   birçok düzenleme yapılması karşısında 1 Mart 1954 tarihinde yürürlüğe
                   giren 6245 sayılı Harcırah Kanununda yer alan memur ve hizmetli tanı-
                   mında esaslı bir değişiklik yapılmadığı görülmektedir. Harcırah Kanunu-
                   nun yürürlüğe girdiği dönemlerden daha farklı bir anlama bürünen, çalışma
                   süreleri ve kendisine tanımlanan görevler açısından sürekli ve yaygın bir is-
                   tihdam türüne dönüşen geçici personel statüsünün, Kanunun yayımlandığı
                   dönemin koşullarına göre tanımlanmış memur ve hizmetli tanımına göre
                   değerlendirilerek kapsam dışı olduğunu kabul etmenin de yerinde olmadı-


                   19  Anayasa Mahkemesinin 04/05/2005 tarih ve E: 2004/54 K: 2005/24 sayılı kararı
                   20
                     Danıştay İkinci Dairesinin 16/06/2015 tarihli ve E: 2015/1900 K:2015/6522 sayılı kararı



                   YILLIK RAPOR 2015
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154