Page 148 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 148

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                    sonelin sözleşmeli personel olarak atanmasına ilişkin çalışma yapılacağı da
                    mutabakat altına alınmıştır.

                    6245  sayılı  Harcırah  Kanununun  “Tarifler”  başlıklı  3  üncü  maddesinin
                    (e) ve (d) bentlerinde memur ve hizmetlinin tanımı yapılmış olup, buna
                    göre “memur”;  personel  kanunları  hükümlerine  göre  aylık  alan  kimseler
                    (Yardımcı hizmetler sınıfına dâhil personel hariç); “hizmetli” ise, personel
                    kanunlarına göre yardımcı hizmetler sınıfına dâhil personel, kurumlarda
                    yalnız ödenek mukabili çalışanlarla kurumlarda çalıştırılan tarım ve orman
                    işçileri ve iş kanunlarına göre işçi sayılan kimseler, olarak tanımlanmıştır.
                    Söz konusu Kanunun 10 uncu maddesinde, yurt içinde veya yurt dışında
                    görev yapmakta iken yurt içinde veya yurt dışındaki sürekli bir göreve nak-
                    len atanan ya da yabancı ülkelerdeki memuriyet merkezi değiştirilen me-
                    mur ve hizmetlilere yeni görev yerlerine kadar sürekli görev yolluğu olarak
                    yol masrafı, yevmiye, aile masrafı ve yer değiştirme masrafı verileceği hük-
                    me bağlanmıştır.

                    Harcırah Kanunundaki bu hükümlere istinaden 657 sayılı Kanunun 4 üncü
                    maddesinin birinci fıkrasının (C) bendi kapsamında istihdam edilen geçici
                    personelin memur ve hizmetli tanımına girmediği ve bu personelin kanun-
                    da sürekli görev yolluğu ödenebilecekler arasında sayılmadığı anlaşılmak-
                    tadır.

                    Yüksek yargı kararlarında da belirtildiği üzere, temel ve asli fonksiyonları
                    kamu hizmetini yürütmek olan kamu görevlileri, kamu hizmetinin iyi işle-
                    mesi için, ya kendi isteklerine dayalı olarak, ya da resen kanunlarda yer alan
                    kurallar çerçevesinde, yetkili idari makamlarca bulundukları yerden başka    147
                    bir yere atanabilmekte, bu atamaya bağlı olarak da yeni görev yerlerinde
                    göreve başlayabilmek için bazı giderler yapmak zorunda kalmaktadırlar. 17

                    Yolluk ödemesi, kamu hizmetinin gerektirdiği durumlarda bu hizmet için
                    görevlendirilen kişilerin katlanacakları giderleri karşılamak üzere yapılan
                    parasal ödemeyi içeren bir idari işlem olup, atama işlemi sonucunda görev
                    yeri değişen kamu görevlisinin karşı karşıya kaldığı külfetin kamu hizme-
                    tinin yürütülmesinden kaynaklanması nedeniyle, kanun koyucu tarafından
                    bu külfetin kamuca karşılanması amacıyla Harcırah Kanununda düzenle-
                    meler yapılmıştır.  18



                    17  Anayasa Mahkemesinin 04/05/2005 tarih ve E: 2004/54 K: 2005/24 sayılı kararı.
                    18
                       Anayasa Mahkemesinin 04/05/2005 tarih ve E: 2004/54 K: 2005/24 sayılı kararı



                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153