Page 208 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 208

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                    belirleme hak ve yetkisi verilmemiştir. Elektrik enerjisinin nakli esnasın-
                    da meydana gelen kayıp ile başka kişiler tarafından hırsızlanmak suretiyle
                    kullanılan elektrik bedellerinin, kurallara uyan abonelerden tahsili yoluna
                    gitmek hukuk devleti ve adalet düşünceleri ile bağdaşmamaktadır. Hem bu
                    hal, parasını her halükarda tahsil eden davacı Kurumun çağın teknik geliş-
                    melerine ayak uydurmasına engel olur, yani davacı kendi teknik alt ve üst
                    yapısını yenileme ihtiyacı duymayacağı gibi; elektriği hırsızlamak suretiyle
                    kullanan kişilere karşı önlem alma ve takip etmek için gerekli girişimlerde
                    de bulunmasını engeller. Oysa ki, elektrik kaybını önleme ve hırsızlıkları
                    engelleme veya hırsızı takip edip, bedeli ondan tahsil etme görevi de biz-
                    zat enerjinin sahibi bulunan davacıya aittir. Bununla birlikte, tüketici olan
                    vatandaşın faturalara yansıtılan kayıp-kaçak bedelinin hangi miktarda ol-
                    duğunun apaçık denetlenebilmesi ve hangi hizmetin karşılığında ne bedel
                    ödediğini bilmesi, yani şeffaflık hukuk devletinin vazgeçilmez unsurların-
                    dandır.” şeklinde hüküm verilmiştir.
                    Anayasamızın 35 inci maddesinde; herkesin mülkiyet hakkına sahip ol-
                    duğu,  bu  hakkın  ancak  kamu  yararı  amacıyla,  kanunla  sınırlanabileceği,
                    mülkiyet  hakkının  kullanılmasının  toplum  yararına  aykırı  olamayacağı
                    düzenlenmiştir.  BM  İnsan  Hakları  Evrensel  Beyannamesinin  mülkiyet
                    hakkını düzenleyen 17 nci maddesi, “Hiç kimsenin keyfi olarak mülkiye-
                    tinden yoksun bırakılamayacağı” hükmünü amirdir. Avrupa İnsan Hakla-
                    rı Sözleşmesine Ek 1 No.lu Protokolün 1 inci maddesinde “Her gerçek
                    ve tüzel kişinin, mal ve mülk dokunulmazlığına riayet edilmesini isteme
                    hakkının olduğu, herhangi bir kimsenin ancak kamu yararı sebebiyle ve
                    yasada öngörülen koşullara ve uluslararası hukukun genel ilkelerine uygun    207
                    olarak mal ve mülkünden yoksun bırakılabileceği.” hüküm altına alınmıştır.
                    “Mal ve mülk” kavramı mahkeme kararlarında çok geniş yorumlanmakta,
                    hisseler, patentler, tahkim kararları, emeklilik maaşı hakkı, kira hakları gibi
                    bütün maddi hakları kapsamaktadır (AİHS Kapsamında Mülkiyet Hakkı,
                    Avrupa Konseyi İnsan Hakları El Kitapları No:10, ss.8). Bu doğrultuda;
                    dağıtım tarifesinin bir unsuru olarak Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
                    tarafından  belirlenen  ve  elektrik  faturalarına  yansıtılarak  tüketicilerden
                    tahsil edilen kayıp-kaçak bedelinin mülkiyet hakkı güvencesi kapsamında
                    olduğu değerlendirilmiştir. Bu çerçevede; kayıp-kaçak bedelinin tüketicile-
                    rin elektrik faturalarına yansıtılması, hem Anayasada hem de Avrupa İnsan
                    Hakları Sözleşmesinde yer bulan mülkiyet hakkı güvencesinin ihlali anla-
                    mına geleceği kanaatine varılmıştır.




                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213