Page 269 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 269

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                   Örneğin, yurtdışı hizmet borçlanması yapılan sürelerin Bağ- Kur basamak
                   intibakında nazara alınarak yaşlılık aylığının düzeltilmesi istemi hakkında
                   Kurumumuza yapılan 2014/5164 şikâyet sayılı başvurunun incelenmesi ne-
                   ticesinde; Yargıtay içtihatlarında da vurgulandığı üzere 3201 sayılı Kanu-
                   nun 11 inci maddesinin lafzından, daha önce yurtdışında çalışıp, Türkiye’ye
                   döndükten sonra Kurum sigortalısı olan sigortalıların basamak intibakının
                   yapılmasının düzenlenmediği ancak buna engel bir durum olmadığı anla-
                   şıldığından, bu konudaki hukuki boşluğun giderilmesi, böylelikle benzer
                   durumdaki kişilerin mağduriyetinin önüne geçilmesi için mevzuat değişik-
                   liği taslağının hazırlanması ve Başbakanlığa sunulması hususunda Çalışma
                   ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına; emsal Yargıtay kararlarıyla istikrar kazan-
                   dığı ve içtihat haline geldiği üzere, şikâyetçinin 1479 sayılı Kanun kapsa-
                   mındaki sigortalılığından önce yurtdışında geçen ve borçlanmak suretiy-
                   le hizmet süresine dâhil edilen 16 yılın (5760 gün) 1479 sayılı Kanunun
                   (4956 sayılı Kanun ile değişik) 51 inci maddesine göre, diğer sosyal güven-
                   lik kuruluşlarında geçirdiği süre gibi dikkate alınarak, aynı Kanun’un 52 nci
                   maddesinde öngörülen basamak yükseltme esasları çerçevesinde intibakı-
                   nın makul sürede gerçekleştirilmesi ve yaşlılık aylığının da bu surette yeni-
                   den hesaplanması yönünde işlem tesis etmesi ve aynı zamanda bu mevzuat
                   değişikliği yapılıncaya kadar muhtemel mağduriyetlerin engellenmesi için
                   benzer yönde genel düzenleyici bir işlem (genelge, tebliğ vb.) tesis etmesi
                   hususunda SGK Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir.
                   SGK  Başkanlığından  alınan  cevabi  yazıda, “…Kanunda  mevcut  hüküm
                   bulunmadığından  Kurumumuzun  Tavsiye  Kararı  doğrultusunda  işlem
                   yapılamadığı, söz konusu uygulamanın ancak 3201 sayılı Kanunda deği-
                   şiklik yapılarak hayata geçirilmesinin uygun olacağının değerlendirildiği”
                   bildirilerek Kararımıza uyulmayacağı ifade edilmiştir. Yargıtay kararlarıyla
                   istikrar kazanan ve içtihat haline gelen kabulün aksine idarenin kararı uy-
                   gulamamasının, kararda yer verilen tespitler ışığında bireyi mağdur ettiği,
                   öte yandan şikâyetçiyi dava açmak zorunda bırakarak kamu kaynaklarının
                   etkin ve verimli bir şekilde kullanılmasını engellediği değerlendirilmiştir.
                   İdareler kimi durumlarda hukuka ve hakkaniyete açık aykırılık tespit edil-
                   miş  olmasına  rağmen,  tavsiye  kararlarımıza  uymaktan  imtina  etmekte-
       268         dirler. Örneğin, önlisans eğitimi sürecinde aldığı ancak uzaktan öğrenim

                   lisans tamamlama sürecinde kesilen öğrenim kredisinin yeniden verilmesi
                   talebiyle Kurumumuza yapılan 2014/5812 şikâyet sayılı başvuru hakkında
                   yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; mevzuatta açıkça öğrenim kre-




                   YILLIK RAPOR 2015
   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274