Page 269 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 269
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Örneğin, yurtdışı hizmet borçlanması yapılan sürelerin Bağ- Kur basamak
intibakında nazara alınarak yaşlılık aylığının düzeltilmesi istemi hakkında
Kurumumuza yapılan 2014/5164 şikâyet sayılı başvurunun incelenmesi ne-
ticesinde; Yargıtay içtihatlarında da vurgulandığı üzere 3201 sayılı Kanu-
nun 11 inci maddesinin lafzından, daha önce yurtdışında çalışıp, Türkiye’ye
döndükten sonra Kurum sigortalısı olan sigortalıların basamak intibakının
yapılmasının düzenlenmediği ancak buna engel bir durum olmadığı anla-
şıldığından, bu konudaki hukuki boşluğun giderilmesi, böylelikle benzer
durumdaki kişilerin mağduriyetinin önüne geçilmesi için mevzuat değişik-
liği taslağının hazırlanması ve Başbakanlığa sunulması hususunda Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına; emsal Yargıtay kararlarıyla istikrar kazan-
dığı ve içtihat haline geldiği üzere, şikâyetçinin 1479 sayılı Kanun kapsa-
mındaki sigortalılığından önce yurtdışında geçen ve borçlanmak suretiy-
le hizmet süresine dâhil edilen 16 yılın (5760 gün) 1479 sayılı Kanunun
(4956 sayılı Kanun ile değişik) 51 inci maddesine göre, diğer sosyal güven-
lik kuruluşlarında geçirdiği süre gibi dikkate alınarak, aynı Kanun’un 52 nci
maddesinde öngörülen basamak yükseltme esasları çerçevesinde intibakı-
nın makul sürede gerçekleştirilmesi ve yaşlılık aylığının da bu surette yeni-
den hesaplanması yönünde işlem tesis etmesi ve aynı zamanda bu mevzuat
değişikliği yapılıncaya kadar muhtemel mağduriyetlerin engellenmesi için
benzer yönde genel düzenleyici bir işlem (genelge, tebliğ vb.) tesis etmesi
hususunda SGK Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir.
SGK Başkanlığından alınan cevabi yazıda, “…Kanunda mevcut hüküm
bulunmadığından Kurumumuzun Tavsiye Kararı doğrultusunda işlem
yapılamadığı, söz konusu uygulamanın ancak 3201 sayılı Kanunda deği-
şiklik yapılarak hayata geçirilmesinin uygun olacağının değerlendirildiği”
bildirilerek Kararımıza uyulmayacağı ifade edilmiştir. Yargıtay kararlarıyla
istikrar kazanan ve içtihat haline gelen kabulün aksine idarenin kararı uy-
gulamamasının, kararda yer verilen tespitler ışığında bireyi mağdur ettiği,
öte yandan şikâyetçiyi dava açmak zorunda bırakarak kamu kaynaklarının
etkin ve verimli bir şekilde kullanılmasını engellediği değerlendirilmiştir.
İdareler kimi durumlarda hukuka ve hakkaniyete açık aykırılık tespit edil-
miş olmasına rağmen, tavsiye kararlarımıza uymaktan imtina etmekte-
268 dirler. Örneğin, önlisans eğitimi sürecinde aldığı ancak uzaktan öğrenim
lisans tamamlama sürecinde kesilen öğrenim kredisinin yeniden verilmesi
talebiyle Kurumumuza yapılan 2014/5812 şikâyet sayılı başvuru hakkında
yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; mevzuatta açıkça öğrenim kre-
YILLIK RAPOR 2015