Page 271 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 271
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
sağlayıcılarına yönelik gerekli idari yaptırımların uygulanması hususunda
makul sürede yeni bir işlem tesisi için tavsiyede bulunulmuştur.
Kararımız üzerine, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumundan gönderilen,
Daire Başkanı seviyesinde imzalanan cevabi yazıda, sadece Kurum bünye-
sinde görev yapan Telekomünikasyon İletişim Başkanlığının (TİB) yasal
mevzuatından alıntı yapılmış, söz konusu tavsiye kararında belirtilen öneri
ve eleştirilerin hiçbirisine atıf yapılmamış, ihlalin içeriği hakkında herhangi
bir değerlendirmede bulunulmamış ve tavsiye kararına uyma veya uymama
yönünde bir değerlendirmeye yer verilmemiştir.
Netice olarak adı geçen Kurum tarafından, ihlalin ortadan kaldırılması açı-
sından kendi yetki, görev ve sorumluluk alanına giren ve Tavsiye Kararında
tek tek kayıt altına alınan idari tedbirler hakkında, olumlu veya olumsuz
herhangi bir referansta bulunulmadığı gibi, konunun ciddiyet ve hassasiye-
tinden uzak bir şekilde ve konuya ilgisiz yaklaşıldığına işaret edecek surette
cevap verilmiştir.
Tavsiye kararımıza uyma noktasında olumlu bir örnek verecek olursak;
dikey geçiş sınavı ile Hacettepe Üniversitesine kaydolmasının ardından
idarece yetim aylığının kesilmesi nedeniyle mağduriyetinin giderilmesi ta-
lebiyle Kurumumuza yapılan 2015/1065 şikâyet sayılı başvuru hakkında
yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; 5434 sayılı Kanunun 74 üncü
maddesi hükmünün yükseköğrenim yapan yetim erkek çocuklara 25 yaşına
kadar yetim aylığı bağlanmasının nedeninin, yasa koyucunun yükseköğre-
nim görmeyi teşvik etmek ve aldığı bu önlemle yükseköğrenim görmeyi
özendirmek olduğu açıkken, mevcut yükseköğrenim mevzuatı dikkate alın-
dığında şikâyetçinin “ikinci bir yükseköğrenim” yapmadığı, “bir üst düzeyde
öğrenim” yaptığı ve bu yükseköğrenimine de ilgili üniversitenin belirlediği
kurallar çerçevesinde devam ettiği anlaşıldığından; dikey geçiş sınavı ile
yükseköğrenimine devam eden yetim erkek çocuklarına aylık bağlanması
için idarenin aldığı Yönetim Kurulu kararı doğrultusunda, üçüncü sınıfa
gelme ya da doğrudan üçüncü sınıfa kaydolma şartını aramasının hukuka
ve hakkaniyete uygun olmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, şikâyetçinin yetim aylığının kesilmesi işleminin idarece geri
270 alınması, SGK Yönetim Kurulunun 09/01/2014 tarihli ve 2014/1 sayılı
kararıyla oluşturduğu uygulamaya son vererek şikâyetçiye makul bir süre
içinde yeniden yetim aylığı bağlanması için yeni bir işlem tesis edilmesi
hususlarında SGK Başkanlığı’na tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir.
YILLIK RAPOR 2015