Page 154 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 154
başlıkları olarak öne çıkmaktadır. Sonuçta yüzde 60-70 gibi bir oran neredeyse kamu
personel sisteminin kendi iç işleyişiyle ilgili sorunların veya itilafların Kuruma baş-
vuru yoluyla taşındığı ve çözüm arayışına girildiği anlaşılmaktadır. Yani, yöneten-yö-
netilen ilişkisini daha iyi bir noktaya getirmek, vatandaş odaklı bir idare oluşturmak
amacıyla kurulan bir Kurum, idarenin en önemli unsuru olan kamu personelinin kendi
sorunlarının çözümünü aradığı bir araca dönüşmüş gözükmektedir. Bu, benim açım-
dan ilginç bir tespitti. Tabii, şunu da belirtmem lazım: Burada uygulayıcılar her zaman
daha iyiyi daha net olarak görebilirler. Bizimki sadece dışarıdan bir değerlendirme-
dir. Burada kesinlikle eleştiri olarak anlaşılmaması gerektiğini düşünüyorum. Kamu
personel rejiminin öne çıkması yaşadığımız 15 Temmuz darbe süreci sonrasında da
oluşan bir sorun da olabilir. Bunun devamlılık arz etmesi halinde daha derinlemesine
analiz edilerek, Kurumun idarenin iş işleyişiyle ilgili sorunlara odaklanmak zorunda
kalmasını engellemek amacıyla çözüm önerileri geliştirilmesi gerekebilir.
“Şikâyetin idarelere göre dağılımı” başlığına baktığımızda ise mahalli idarelerin,
Millî Eğitim Bakanlığının ve üniversitelerin öne çıktığını görüyoruz. Kamu Denetçiliği
Kurumunun ilk kurulma sürecinde bu konu tartışılmıştı; Konu üzerinden de mesela
“Mahalli idareler için ayrı bir ombudsmanlık oluşturulabilir mi?” veya “Farklı alanlara,
hizmet alanlarına göre ombudsmanlık oluşturulabilir mi?” diye tartışmalar olmuştu,
hatta bazı ülkelerde konu üzerinden ombudsmanlık kurulduğunu biliyoruz. Burada
mahalli idarelerin öne çıkmış olması belki ileri dönemlerde konu üzerinden de Tür-
kiye’de bir ombudsmanlık oluşturulması noktasında- eğer süreklilik arz ederse veya
süreç bu şekilde korunursa- olabilir gibi gözüküyor benim açımdan faaliyet raporu
itibarıyla bakıldığı zaman. Şunu da söylemek istiyorum: Kuruma yapılan şikayetlerin
konuları üzerinden derinlemesine akademisyenler tarafından analiz edilerek incelen-
mesi, oradaki eksikliklerin- hukuktan mı kaynaklanıyor, personel davranışından mı
kaynaklanıyor, yoksa bir hizmet talebinin mali kaynaklar nedeniyle karşılanamama-
sından mı kaynaklıyor?-ortaya konulması idare açısından sorunların doğru tespiti için
faydalı olacaktır. Şikayet konuları ve nedenleri üzerinden yapılacak bu analizler, idari
reform politikalarının oluşumuna katkı sağlayacaktır. Bu aksaklıkları ortadan kaldır-
maya yönelik olarak da değerli hocamın söylediği gibi, belki memurların davranışları
ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi için eğitimden geçirilmesi, idari takdir yetki-
sinin vatandaş odaklı kullanımı, iyi yönetim ilkelerine idare tarafından uyulmasının
sağlanmasına yönelik eğitim seminerleri, idarenin de kendini düzeltmesi ve doğru
reform politikaları için önemlidir diye düşünüyorum.
Süremi de dikkatli kullanmak adına herkese teşekkür ediyorum.
152 14 ŞUB A T 2019