Page 154 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 154

başlıkları olarak öne çıkmaktadır. Sonuçta yüzde 60-70 gibi bir oran neredeyse kamu
            personel sisteminin kendi iç işleyişiyle ilgili sorunların veya itilafların  Kuruma baş-
            vuru yoluyla taşındığı ve çözüm arayışına girildiği  anlaşılmaktadır. Yani, yöneten-yö-
            netilen ilişkisini daha iyi bir noktaya getirmek, vatandaş odaklı bir idare oluşturmak
            amacıyla kurulan bir Kurum, idarenin en önemli unsuru olan kamu personelinin kendi
            sorunlarının çözümünü aradığı bir araca dönüşmüş gözükmektedir.   Bu, benim açım-
            dan ilginç bir tespitti. Tabii, şunu da belirtmem lazım: Burada uygulayıcılar her zaman
            daha iyiyi daha net olarak görebilirler. Bizimki sadece dışarıdan bir değerlendirme-
            dir. Burada kesinlikle eleştiri olarak anlaşılmaması gerektiğini düşünüyorum. Kamu
            personel rejiminin öne çıkması yaşadığımız  15 Temmuz darbe süreci sonrasında da
            oluşan bir sorun da olabilir. Bunun devamlılık arz etmesi halinde daha derinlemesine
            analiz edilerek, Kurumun idarenin iş işleyişiyle ilgili sorunlara odaklanmak zorunda
            kalmasını engellemek amacıyla çözüm önerileri geliştirilmesi gerekebilir.
               “Şikâyetin idarelere göre dağılımı” başlığına baktığımızda ise mahalli idarelerin,
            Millî Eğitim Bakanlığının ve üniversitelerin öne çıktığını görüyoruz.  Kamu Denetçiliği
            Kurumunun ilk kurulma sürecinde bu konu tartışılmıştı; Konu üzerinden de mesela
            “Mahalli idareler için ayrı bir ombudsmanlık oluşturulabilir mi?” veya “Farklı alanlara,
            hizmet alanlarına göre ombudsmanlık oluşturulabilir mi?” diye tartışmalar olmuştu,
            hatta bazı  ülkelerde konu  üzerinden ombudsmanlık  kurulduğunu  biliyoruz. Burada
            mahalli idarelerin öne çıkmış olması belki ileri dönemlerde konu üzerinden de Tür-
            kiye’de bir ombudsmanlık oluşturulması noktasında- eğer süreklilik arz ederse veya
            süreç bu şekilde korunursa- olabilir gibi gözüküyor benim açımdan faaliyet raporu
            itibarıyla bakıldığı zaman. Şunu da söylemek istiyorum: Kuruma yapılan şikayetlerin
            konuları üzerinden derinlemesine akademisyenler tarafından analiz edilerek incelen-
            mesi, oradaki eksikliklerin- hukuktan mı kaynaklanıyor, personel davranışından mı
            kaynaklanıyor, yoksa bir hizmet talebinin mali kaynaklar nedeniyle karşılanamama-
            sından mı kaynaklıyor?-ortaya konulması idare açısından sorunların doğru tespiti için
            faydalı olacaktır. Şikayet konuları ve nedenleri üzerinden yapılacak bu analizler, idari
            reform politikalarının oluşumuna katkı sağlayacaktır. Bu aksaklıkları ortadan kaldır-
            maya yönelik olarak da değerli hocamın söylediği gibi, belki memurların davranışları
            ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi için eğitimden geçirilmesi, idari takdir yetki-
            sinin vatandaş odaklı kullanımı, iyi yönetim ilkelerine idare tarafından uyulmasının
            sağlanmasına yönelik eğitim seminerleri, idarenin de kendini düzeltmesi ve  doğru
            reform politikaları  için  önemlidir diye düşünüyorum.

               Süremi de dikkatli kullanmak adına herkese teşekkür ediyorum.






        152   14 ŞUB A T 2019
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159