Page 160 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 160

Şikâyet Konusu veya Alanı            2016 Yılı  2017 Yılı   2018
             Engelli hakları                        104        129        117

             Nüfus, vatandaşlık, mülteci ve sığınmacı hakları   21   99   208
             Sosyal hizmetler                       58         78         106
             Ailenin korunması                      17         77         59
             Gıda, tarım ve hayvancılık             20         68         78
             Bilim, sanat, kültür ve turizm         15         56         59
             Kadın hakları                           8         26         31



               İstatistiklerin eksik göstergeler içermesine karşılık Kurum’a yapılan başvurular
            ile Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne yapılan başvuru ve
            ihlal konuları karşılaştırıldığında odaklanılan konuların farklılaştığı görülür. Adil yar-
            gılanma dışında kalan konuların KDK’nın önüne gelmesi mümkün olmasına karşılık,
            Türkiye’de ihlale konu olan mülkiyet hakkı, özel hayata ve aile hayatına saygı hakkı,
            ifade özgürlüğü, toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkı gibi konularda az başvuru yapıldı-
            ğı anlaşılmaktadır. AYM ve AİHM yolunun çok uzun sürelerde sonuçlanan ve maliyeti
            yüksek, kimi zaman bu uzun süreler nedeniyle etkili olmayabilen yollar olduğu dü-
            şünüldüğünde ihlal kararı verilen konularda öncelikle KDK’ya başvuru yapılması çok
            daha etkili bir yol olabilecektir. Adli istatistiklere göre 2017 yılında açılan dava sayı-
            sının 815.000 civarında olduğu ve son yedi yılda bu rakamın en az 530.000 civarında
            olduğu da dikkate alınmalıdır. Mahkemeler ile KDK’ya yapılan başvurular arasındaki
            bu nicel ve nitel farkın neden kaynaklandığı ve Kuruma ilişkin toplumsal algı gibi et-
            kenler değerlendirilmeli; bu tür ihlallerin baştan önlenmesi bakımından Kurum daha
            etkili hale getirilmelidir.

               b. Kurumun altı yılında dönemsel farklar

               Ombudsmanlık kurumlarında ombudsmanın kişiliği ve toplumdaki imajı önemli bir
            faktör olarak görülür. Diğer yandan başdenetçinin mahkemelerden farklı olarak hak-
            kaniyet denetimini içeren bir denetim yapması, başdenetçinin yaklaşımındaki farkın
            kararlara daha fazla etki etmesine yol açar. Kurumun altı yıllık deneyimi içinde usul
            kurallarını daha katı uygularken sonrasında daha esnek uygulamaya başladığı ve bu
            anlayışın ombudsmanlık kurumu açısından daha uygun olduğu söylenebilir. 2017 yılın-
            da dostane çözüm yolunun getirilmesi ve bu doğrultuda karar verilmesine yer olma-
            dığına karar verilmemesi, yine örneğin kadına karşı şiddet vakalarında koruma tedbiri




        158   14 ŞUB A T 2019
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165