Page 162 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 162

nılma ihtimali ile kararların Kurumun tanınırlığını ve güvenirliğini de artırabileceği
            dikkate alınmalıdır. Diğer yandan, bağlayıcı karar vermeyen Kurumun hangi idarelerin
            kararlara uyduğu, hangilerinin uymadığı yayımlaması da kararlara uymama oranını
            düşürebilecek caydırıcı bir etkendir. Ayrıca, kamuoyu adına yapılan bu denetimin so-
            nuçlarının bilinmesi de şeffaflığın bir parçasıdır. Kurum altı yıl içerisinde bir defa bu
            şekilde bir liste yayımlamış, bir daha bu yola gitmemiştir. Uyan/uymayan idarelere
            ilişkin istatistiğin her yıl tutulması ve kurumlar açısından karşılaştırılması son derece
            önemli bir veridir; bu veriler idareler açısından iyileştirmeler yapmak veya uygulama-
            da değişikliğe gitme gerekliliği açısından diğer denetim mekanizmaları açısından da
            önemli bir gösterge olabilecektir. Diğer yandan, bu tür veriler Kurumla ilgili yapılacak
            akademik çalışmaların zenginleşmesine ve bu şekilde Kurumun gelişimine katkıda
            bulunabilecektir.

               Bunların dışında, Kurum’un çoğulcu biçimde sivil toplum ile ilişkilerini güçlendir-
            mesi kurumun gücünü artırması ve siyasi anlamda bağımsızlığı konusunda ikna edici
            olması açısından son derece önemlidir. Belli konularda (örneğin engelli hakları) karar
            alma sürecinde sivil toplum örgütlerinin görüşünün alınması, sivil toplum örgütlerin-
            ce hazırlanan raporlara atıf yapması ve bu görüşlere/raporlara kararlarda yer vermesi
            iyi bir uygulamadır. Yine kararlarda dünyadaki olumlu örneklere yer verilmesi idare-
            lere yol gösterici olabilmek adına önemli –ve mahkemelerden farklılaşan- bir unsur
            olabilecektir. Diğer yandan, yine mahkemelerden farklı olarak Türkiye’nin taraf olduğu
            uluslararası sözleşmeler ile BM’nin sözleşmelerle ilgili kurulan ve başvuru yapılabi-
            len Komitelerinin kararlarına daha fazla atıf yapması idarelere ve mahkemelere yol
            gösterici olabilecektir. Bunun sağlanabilmesi için üniversiteler ile işbirliği yapılması
            ve belli konularda uzmanlaşmış Danışma Kurulları oluşturulması kararların niteliğini
            artırabilecektir.
               Kurum kararlarında dikkat çekici unsurlardan biri de Kurumun mevzuat değişikliği
            yönünde tavsiye kararı verebilmesidir. Özellikle seri başvuru gelmesine yol açan ve
            uluslararası sözleşmelere, anayasaya ya da hakkaniyete aykırı normlardan kaynak-
            lanan tavsiye kararları önemli bir değişikliğe yol açabilecek kararlardandır. Bununla
            birlikte, 2017 Anayasa değişikliklerinden sonra Bakanlıkların kanun tasarısı taslağı
            hazırlama olanağının kalkmasıyla birlikte kararın tarafı olan idarelere yasa değişikliği
            gerektiren tavsiye kararı verilmesi anlamlı değildir. Oysa, bir yasadaki mevzuata ya da
            hakkaniyete aykırılık durumunun tespit edilmesi son derece önemlidir ve bir şekilde
            bu tür tavsiye kararlarının meclise ulaştırılmasını ve mecliste görüşülmesini sağlaya-
            cak bir mekanizmanın geliştirilmesi gerekir. Karma Komisyon görüşmelerinde Kurum
            bu tür durumları milletvekilleri ile paylaşabilecekse de bu yol etkili bir yol değildir. Bu




        160   14 ŞUB A T 2019
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167