Page 161 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 161

bulunmasını KDK’ya başvuruya engel olarak görmemesi usul kurallarını yorumlama
            biçimleri bakımından olumlu gelişmelerdir. Buna karşılık, Kuruma başvurmak için ihti-
            yari idari başvuru yollarının tüketilmesinin gerekmesi Kuruma başvuru yapılması için
            sürenin çok uzamasına yol açabilmektedir ve birkaç istisna dışında bu kuralın fazla
            esnetilmediği görülür.
               Dönemsel olarak Kurumda önemli farklardan biri de uyma oranlarının artmasıdır.
            Ancak, uyma oranları konusundaki istatistiklerde cevap vermeyen idarelerin varlığı bu
            istatistiği yanıltıcı hale getirmektedir. İstatistik yapılırken cevap vermeyen idareler
            hiç sayılmamakta, sadece cevap veren idareler üzerinden uyma oranı hesaplanmakta
            ise de cevap dahi vermeyen idarelerin kararlara uymama olasılığı da değerlendirilme-
            lidir. Her şeyden önce idarelerin Kuruma cevap vermeme ihtimalinin ortadan kaldırıl-
            ması için düzenlemeler yapılması gereklidir.

               c. Özel Raporlar
               Ombudsmanlık kurumlarının sadece kendilerine yapılan başvurular hakkında karar
            vermek değil, aynı zamanda sistematik olarak sorunlar yaşanan ya da toplumun dik-
            katini çeken bazı konularda sorunların giderilmesi veya iyileştirmeler yapılması için
            yol göstermek gibi bir işlevleri de bulunmaktadır. Bu işlev bakımından özel raporlar
            hazırlanması kamuoyunun gündeminde olan bir konu hakkında ya da idarelerin gün-
            demine alınması gereken konularda uzmanların incelemeleri sonucunda hazırlanan
            özel raporlar önemli bir role sahiptir. Özel raporlar KDK’nın toplumdaki bilinirliği açı-
            sından da önem taşıyabilecektir.

               KDK, altı yıl içerisinde Soma Maden Kazası, Yargı Özel Raporu ve Türkiye’de Suriye-
            liler olmak üzere üç konuda özel rapor hazırlamıştır. Kurumun gelişim çizgisi içerisin-
            de bu tür raporların konu çeşitliliği ve sayısının artırılması ve özellikle seri dava açılan
            konularda raporlar çıkarması hedeflenmelidir.

               d. Kurumun Şeffaflığı (Kararlar ve Uymayan İdareler)
               Ombudsman uygulaması kamu adına bir denetim olması bakımından diğer idari
            denetim biçimlerinden farklıdır. Türkiye’de olduğu gibi Kurum’un yürütme organıyla
            değil,  meclisle  ilişkilendirilmesinin arka  planında  da  bu  fikir  yatar.  Bu  nedenle  de
            bu kurumların daha etkili ve toplumda bilinir/güvenilir olmasını sağlamanın önemli
            araçlarından biri kurumların şeffaflığını sağlamaktır. İyi yönetim ilkelerinden biri olan
            şeffaflığı bu kurumlarda sağlamanın en önemli yolu da Kurumun kararlarının ve karar-
            lara uyan/uymayan idarelerin yayımlanmasıdır. Kurumun şeffaflığının sağlanmasının
            yanı sıra verdiği her kararın emsal karar olma potansiyeli ve ileride davalarda kulla-



                                                                   14 ŞUB A T 2019  159
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166