Page 108 - kdk-sempozyum-1
P. 108

sivil toplum kuruluşları yöneticileri ve hayırsever vatandaşlar da görev alırlar. Bu
                vakıflar özel hukuk tüzel kişisi olsa da oluşumu, gelirleri ve tanınan muafiyetler
                bakımından emanet usulü ile kamu hizmeti gördüğü kabul edilmektedir (Bkz.
                Gülan, s. 54).

                Danıştay Onuncu Dairesi, Avcılar Kaymakamlığı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanış-
                ma Vakfı Müdürünün mütevelli heyet kararıyla görevden alınmasına ilişkin ka-
                rarın iptali istemiyle açılan davayı, bu vakfın Medeni Kanun hükümlerine göre
                kurulan özel hukuk tüzel kişisi olmasından (organik kriterden) hareketle görev
                yönünden reddeden İdare Mahkemesi kararını, 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve
                Dayanışmayı Teşvik Kanunu’nun, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu
                Yönetmeliği’nin, 5263 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğü
                Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun ilgili hükümlerini irdeledikten sonra “...
                kuruluşu, karar mercii ile faaliyet alanı Kanunla belirlenmiş, faaliyet alanı Anaya-
                sanın başlangıç kısmı ile 2. maddesinde ifade bulan sosyal devletin gereklerinin
                yerine getirilmesine dair kamu hizmeti olan ve fakru zaruret içinde ve muhtaç
                durumda bulunan vatandaşlar ile gerektiğinde her ne suretle olursa olsun Tür-
                kiye’ye kabul edilmiş veya gelmiş olan kişilere yardım etmek, sosyal adaleti pe-
                kiştirici tedbirler alarak gelir dağılımının adilane bir şekilde tevzi edilmesini sağ-
                lamak gibi kamu yararına uygun amaçları olan sosyal yardımlaşma ve dayanışma
                vakıflarının, özel hukuk tüzel kişiliği yanında kamu tüzel kişiliğine de sahip karma
                tüzel kişiliklerinin olduğu sonucuna varılmaktadır” diyerek bu vakıfların niteliğini
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                ortaya koymuş ve “... dava konusu işlem, kamu tüzel kişiliği yönü de olan karma
                bir tüzel kişiliğe sahip idare tarafından tesis edilmiş ise de, uyuşmazlığın taraflar
                arasında imzalanan özel hukuk sözleşmesinden kaynaklanması karşısında görüm
                ve çözümünün adli yargı yerlerine ait olduğu” gerekçesiyle Mahkeme kararını
                onamıştır (D10D, E. 2010/5003, K. 2010/5515, KT. 21.06.2010, KY).

                Yine Uyuşmazlık Mahkemesi, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfında be-
                lirsiz süreli iş sözleşmesi ile vakıf müdürü olarak görev yapan davacının, iş söz-
                leşmesinin  feshedileceğine  ilişkin  Çiçekdağı  SYDV  Başkanlığı  işleminin  iptali
                istemiyle açılan davada, 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik
                Kanunu’nun,  5263  sayılı  Sosyal  Yardımlaşma  ve  Dayanışma  Genel  Müdürlüğü
                Teşkilât  ve  Görevleri  Hakkında  Kanunun  ilgili  maddelerini  irdeledikten  sonra
                «Vakıfla personelinin kendi istek ve iradeleri ile imzalanan belirsiz süreli iş söz-
                leşmesinin feshedileceğine dair dava konusu işlemin, kamu gücü kullanılmak su-


        108                                                       KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113