Page 104 - kdk-sempozyum-1
P. 104

hizmeti sayılıp sayılmayacağı konusunda da tartışmalar mevcuttur. Tabi bunun
                ayrımını yapmak da son derece zordur. Bu konuda tek bir ölçüt değil çeşitli öl-
                çütler bulunmaktadır. Örneğin, «kâr» ölçütü. Ancak «kâr» da tek başına bir ölçüt
                olamaz. Yargı kararlarına bakmak faydalı olabilir.

                Kamu  hizmetinin  ikinci  unsuru  maddi  unsurdur.  Kamu  hizmetleri  toplum  için
                önem taşıdığı düşünülen ortak ve genel bir ihtiyacın tatminine yöneliktir (maddi
                unsur). Şüphesiz bunu da belirleyecek olan yasama organıdır, yasama organının
                iradesidir. Maddi unsur bakımından “ortak ve genel” ihtiyacı belirlemek zordur.
                Çünkü bu, zamana, mekâna ve siyasi tercihlere göre değişir. Konumuz bakımın-
                dan hemen ifade etmek gerekir ki; yasama organı tarafından kamu hizmeti olarak
                belirlenmemiş, ancak özel kişiler tarafından yürütülen kamuya yararlı faaliyet-
                ler (örneğin dolmuş, taksi, fırın, lokanta işletmeciliği gibi) kamu hizmeti değildir.
                Yani tek başına bir faaliyetin kamuya yararlı olması onu kamu hizmeti haline
                getirmez.  Dolayısıyla bu faaliyetler, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun da görev alanı
                dışında kalır.

                Bir  diğer  başlık  olarak  kamu  hizmetinin  genel  ilkelerine  değinmek  istiyorum.
                Kamu hizmetinin genel ilkelerini dörde ayırabiliriz:
                Birinci ilke “süreklilik” ilkesidir. Bu ilke, zaman bakımından değil ama ihtiyacın
                tatmini bakımından bir sürekliliği ifade eder.

          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                İkinci ilke “uyarlama” ilkesidir. Bu da kamu hizmetinin gereği gibi uyarlanmış şe-
                kilde görülmesini, teknolojik gelişmelere uyarlanmış şekilde yürütülmesini ifade
                eder. Anayasa’nın 65. maddesi bu ilkeye getirilen sınırdır aynı zamanda. Çünkü
                madde şunu söylemektedir: “Devlet, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa ile
                belirlenen  görevlerini,  bu  görevlerin  amaçlarına  uygun  öncelikleri  gözeterek
                malî kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine getirir”.

                Üçüncü ilke “eşitlik” ilkesidir. Bu da kamu hizmetlerinin eşit sunulmasını ifade
                eder. Tabi eşitlik derken kamu hizmetlerinin farklı durumda bulunanlara farklı,
                aynı durumda bulunanlara aynı şekilde sunulmasını ifade eden bir ilkedir, bu ilke.
                Hizmetin gerektirdiği eşitsizlik, eşitliktir. Eşitsizliği gidermeye yönelik uygulama-
                lar, eşitliği sağlar.

                Dördüncü ilke “meccanilik” ilkesidir. Kamu hizmetleri meccanidir, diye söylenir.
                Ancak bu zaman içerisinde değişmiştir. Bugün kamu hizmetleri karşılığında bir

        104                                                       KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109